Det Guddommelige beskytter
mennesket
"Hvis du ikke opnår alt det, du gerne vil,
så skal du ikke vakle i troen eller blive nedtrykt.
Den, der trods al mulig modgang stadig er glad og tilfreds,
han har erkendt sit eget sande Selv.
(Et Telegu-digt)
Legemliggørelser af Kærlighed!
Studenter - Piger og Drenge!
Fundamentet for hele denne verden er et enkelt aspekt af det
Guddommelige. Ganske som der ikke er noget solskin, når solen ikke
er til stede, således kan verden heller ikke eksistere uden det
Guddommelige, der er det oprindelige grundlag. Her på dette bord ser
du en blomst, en kop, en mikrofon og et lommetørklæde. Ordet 'er'
benyttes for at fortælle, at alle disse ting eksisterer. Det er
ordet 'er', der er det vigtige. Der er et billede, der er en gryde
og der er en person. Her beviser ordet 'er' deres eksistens.
Elementernes kraft
Dette 'er' fortæller alt om det Guddommelige princip. Guds kraft,
Guddommelige lege og stråleglans er hinsides alle grænser. De fem
elementer er ansvarlige for at beskytte og opretholde verden. Det
første element, jorden, danner grundlaget for bjerge og bakker, for
floder og oceaner, for landsbyer, byer og skove. Det er sikkert ikke
svært for dig at danne dig et billede af, hvilken umådelig kraft,
der er basis for alt dette. Jorden er udstyret med grænseløs kraft.
Videnskaben har opdaget, at jorden drejer rundt. Det er sandt, men
logisk set skulle også floder, oceaner, bjerge, landsbyer og byer jo
rotere, når nu grundlaget, jorden, roterer. I virkeligheden er det
ikke således. Det er udelukkende jorden, der roterer. De
jernbanespor, et tog kører på, er grundlaget for toget. Hvis nu også
sporene bevægede sig, hvad ville der så ikke ske med passagererne?
Heraf kan udledes, at jernbanesporene er grundlaget, og at toget er
det, der understøttes. Bordet her fungerer som grundlag for
mikrofonen. Prøv at forstå forholdet mellem grundlaget og det, der
hviler på dette grundlag. Jorden, der er en kilde til alle former
for kraft (elektrisk, magnetisk og så videre), udgør grundlaget. Den
opretholder og beskytter alt, der findes på den. Der eksisterer ikke
nogen kraft, der ikke er til stede i jorden. Jorden er i stand til
at opretholde livet for alle de væsener, der lever på den, fordi den
besidder ubegrænsede kræfter.
Hvad enten det er synligt eller ej, så er vand til stede overalt på
jorden. Vand er det andet element. Det er vandet, der nærer
menneskehedens livsprincip. Vand understøtter livet på jorden, og
det er ansvarligt for livets udvikling.
Ilden er det tredje element, og den er ligeledes til stede overalt.
Den findes som forbrænding i menneskets krop. Det er denne
forbrændingsproces, der sørger for, at kroppens temperatur er 37,4
grader Celsius. Selv i havet er ild-elementet til stede. Det findes
endog i træer. Når to grene gnides mod hinanden, opstår der ild.
Selv i sten findes det. Der dannes ild, når to sten bankes mod
hinanden. Denne form for analyse viser, at ild-elementet er til
stede overalt.
Helt tilsvarende er det fjerde element, luft, og det femte element,
rum eller æter, altgennemtrængende. Rummet er grundlaget for alt.
Det er lydens oprindelse. I virkeligheden stammer alle de andre
elementer fra rum-elementet.
Vi kan derfor konkludere, at den Guddommelige kraft, der er
almægtig og allestedsnærværende, er til stede i alle de fem
elementer. Hvor meget mægtigere må den Guddommelige kraft ikke være,
når nu de fem elementer hver især er så kraftfulde?
Skønt de fem elementer, der i bund og grund er Guddommelige, er til
stede i mennesket, så søger mennesket efter den Guddommelige kraft,
som han føler, må findes andetsteds. Disse kræfter er ubetydelige
størrelser i forhold til Gud, der kender fortiden, nutiden og
fremtiden. Du skal derfor stræbe efter at forstå Guds væsen, der er
alvidende, almægtigt og allestedsnærværende.
Swami har ingen tilknytning til kroppen
Hele verden er også sammensat af de fem elementer. Verden kunne
ikke eksistere, dersom et eneste af disse elementer ikke var til
stede. Uanset om du ser dem eller ej, så er disse fem elementer til
stede allevegne. Her er et lille eksempel. Skønt luft er usynlig og
uhåndgribelig, så er den til stede overalt. Helt tilsvarende er det
Guddommelige, skønt det er til stede overalt, usynligt og
uhåndgribeligt. Hvis ikke mennesket erkender sin egen Guddommelighed,
så udvikler det selviskhed og tror, at alle dets bedrifter skyldes
dets egen uddannelse, intelligens og fysiske formåen. Men i
virkeligheden er det det Guddommelige, der beskytter og tager vare
på mennesket for hvert skridt fra vugge til grav. Der er ingen, der
er i stand til at beskytte sig selv. Det er udelukkende den
Guddommelige kraft og vilje, der gør det muligt for mennesket at
tage vare på sig selv. Det er udelukkende Gud, der har en fri vilje.
Ingen anden.
Hvad Gud end siger eller gør, så er det til gavn for hele
menneskeheden. Gud er hinsides alle former for selviskhed. Der er
intet spor af selviskhed i Gud. Hvad gavn har solen af solopgang og
solnedgang? Overhovedet ingen! Det er menneskene, der har glæde af
solopgang og solnedgang. Det er til gavn for menneskeheden og gør
det muligt for mennesket at udføre sine pligter om dagen og at hvile
om natten. Tilsvarende foretages hver eneste af Guds handlinger til
gavn for menneskeheden, ikke for Ham selv.
Som en foregående taler nævnte, så bad professor Kasturi mig engang
om at tage godt vare på min krop, selv når jeg er i færd med at
redde en hengiven. Jeg svarede ham, at denne krop er her for de
hengivnes skyld, og at den vil blive benyttet til hvad som helst,
der måtte være til gavn for dem. Det, der kendetegner et menneske,
er dets bindinger til kroppen. Gud er fuldstændig hinsides alle
former for tilknytninger. Al lidelse og elendighed skyldes
tilknytninger til kroppen. Da Gud ikke har nogen tilknytning til
kroppen, så bekymrer Han sig ikke om den smerte, Hans krop måtte
blive udsat for. Når Gud iklæder sig en krop, så vil den krop
nødvendigvis blive udsat for mangt og meget. Hvad der end måtte ske,
er til gavn og glæde for hele verden.
Studenternes sikkerhed glæder Swami
Studenterne, både drenge og piger, er meget gode. De deltager
eksempelvis i akademiske og sportslige aktiviteter udelukkende med
det ønske at glæde Swami. Det er Jeg helt klar over. Der er ingen
tvivl om, at studenterne søger at behage og glæde Swami, men de
undersøger ikke, hvad det er, der virkelig behager og glæder Swami.
Tror I, at det glæder Swami, hvis I viser, hvor modige I er ved at
springe gennem en ring af ild eller for den sags skyld fra en
hurtigtkørende lastbil? Tror I, at Swami finder behag i, at I viser,
hvor modige I er, ved at udføre halsbrækkende kunststykker for
eksempel ved på motorcykel at springe over 10-20 personer, der
ligger på jorden? Jeg er tilfreds, når I ikke udsættes for nogen
fare og når tilskuerne er glade og tilfredse med jeres præstation.
Den, der opfører sig sådan, at han hverken skader sig selv eller
andre, er et velsignet menneske. I skal ikke udsætte jer selv for
nogen fare, og samtidig skal I undlade at gøre noget, der vil gøre
andre ængstelige. Det er det, jeg ønsker. Jeg lægger vægt på gode og
opbyggelige ting, ikke på ekshibitionisme. Jeg glæder mig over selv
en lille handling, når den udføres med hjertet opfyldt af kærlighed.
Da Jeg i december vendte tilbage fra Bangalore, gav Jeg
forstanderen besked om ikke at lade drengene komme her for at
deltage i idrætsstævnet. Mine ord blev tolket på forskellige måder.
Der kan være mange grunde, men det, Jeg er interesseret i, er
handlingen. Da Jeg kom, meddelte Jeg universitetets vicerektor, at
Jeg ikke har noget imod, at drengene deltager i forskellige former
for sport som for eksempel badminton, tennis og volleyball. Samtidig
tilrådede Jeg ham at sikre, at hverken tilskuere eller deltagere kom
til skade under sportsstævnet den 11. januar.
Hvad skete der den 11. januar?
Studenterne er varmhjertede. De er opfyldt af ædle følelser og
kærlighed til Swami. De planlagde forskellige opvisninger for at
glæde Mig. Jeg var fuldt ud klar over den truende fare. Men
studenterne var ikke modtagelige for Mine ord. Jeg følte, at det
ikke gavnede noget at råde dem i en sådan situation. Først når de
selv oplever konsekvenserne af at handle mod Mit bud, vil de blive
klar over, hvilken værdi Mine ord har. Indtil nu er der ingen, der
ved, hvad der egentlig foregik om morgenen den 11. januar. Man siger,
at idrætsstævnet var en stor succes. Det glæder også mig, når I har
succes. Studenterne var virkelig dygtige. Hver eneste deltager
gjorde, hvad han evnede og formåede, for at det skulle blive et godt
stævne.
Om morgenen, da Jeg ankom til stadion, lagde Jeg mærke til to
lastbiler. Jeg kunne straks se, at der var fare på færde. Jeg så de
to lastbiler med kæmpemæssige stilladser på. Nogle af drengene havde
planlagt at udføre nogle akrobatiske øvelser oppe på dem. Jeg vidste,
at en af stængerne ikke var ordentligt fæstnet og på nippet til at
give efter. Hvis det skulle ske, ville drengene pådrage sig
alvorlige kvæstelser af hoved og ryg. Jeg besluttede Mig for at
redde drengene og i stedet selv påtage Mig følgerne.
Tidligere havde en dreng kvæstet ryggen og var blevet indlagt på
Manipur-hospitalet i Bangalore. Jeg sørgede straks for en ambulance,
så han kunne komme til Bangalore, og Jeg betalte 10.000 Rupees [ca.
1.500 kr. - o.a.] til at dække de umiddelbare udgifter. Jeg sørgede
også for, at vores læge fulgte med drengen til hospitalet. Drengens
forældre græd af taknemlighed, da de hørte om al den kærlighed, Jeg
overøsede deres søn med. Lægen sagde, at drengen hverken ville være
i stand til at ligge eller sidde, fordi hans rygrad var alvorligt
beskadiget. Jeg sagde til ham, "Lad være med på nogen måde at
bekymre dig. Gør som Jeg siger." Der skete et mirakel, for da
drengen ankom til hospitalet, så kunne han sidde på en seng. Han
genvandt følelsen i alle lemmer, der indtil da havde været
følelsesløse. Han var uden for fare. Han var beskyttet af Min
grænseløse barmhjertighed og nåde. Jeg bestemte, at en sådan ulykke
ikke skulle ske igen. Når rygraden først er brækket, så er det
umuligt at få den til at vokse sammen igen. Alle studenter bør leve
i sikkerhed. Jeg har gentagne gange erklæret, at studenterne er Min
ejendom. Jeg anser studenternes velfærd for at være Min velfærd, og
at deres lykke er Min lykke. Jeg tænker aldrig på Min egen lykke og
Mit eget velbefindende. Det eneste, Jeg bekymrer mig om, er at
studenterne ikke skal møde skuffelser og besværligheder.
Dagen før idrætsstævnet havde Jeg bedt fire drenge om at placere
sig rundt om Min åbne vogn og være opmærksomme og årvågne ude på
stadion. De er også fulde af hengivenhed og kærlighed til Swami. Men
Jeg lagde mærke til, at ingen af dem var på stedet. Det skal ingen
bebrejdes for. Der er ikke nogen, der gør den slags med fuldt
overlæg. Swami er selveste livsånden for studenterne. Jeg bad om at
få stoppet vognen. En ældre hengiven kørte vognen med stor
hengivenhed og oprigtig kærlighed. Han stoppede vognen, som Jeg
havde bedt om. Netop som Jeg skulle til at sige noget til
universitetets vicerektor, kom chaufføren ved et uheld til at slippe
koblingen med sin fod. Det gav er ryk, og Jeg faldt omkuld i vognen.
Som følge deraf fik Jeg læsioner i hovedet, hånden og rygraden. Jeg
påtog Mig den skade, som drengene ville være blevet udsat for.
Et Glimt af Swamis Guddommelighed
Der var mange tilskuere, men Jeg sørgede omhyggeligt for, at ingen
opdagede, at Jeg var kommet til skade. Jeg lod, som om der ikke var
sket noget. Vicerektoren var bekymret og troede ikke, at Swami var i
stand til at rejse sig. Jeg var klar over, at hvis det trak ud, så
ville de hengivne begynde at blive ængstelige, så Jeg ignorerede
smerten og rejste Mig straks op igen, og begyndte at vinke og
velsigne de hengivne med løftede hænder. Der var en meget voldsom
smerte og såret i Min hånd var dybt, som om en kniv var blevet
stukket gennem den. Egentlig burde mit kjortelærme, der dækkede
hånden, være revet itu, før Jeg selv fik noget sår .Men stoffet var
slet ikke beskadiget. Denne hændelse giver jer et glimt af det
Guddommeliges ubegrænsede Magt.
Jeg befandt Mig i en vanskelig situation. Jeg var nødt til at gå op
på scenen, uden at nogen bemærkede, at Jeg var kommet til skade.
Derfor bestemte Jeg, at ingen skulle kunne se Mine skader for ikke
at ængste nogen. Jeg gik op på scenen og satte mig ned.
Underkjortlen var i mellemtiden helt gennemblødt af blod. For at de
hengivne ikke skulle opdage det, gik Jeg diskret ud på toilettet.
Der var ikke håndklæder nok til at tørre det blod af, der sivede ud.
Jeg ønskede ikke at efterlade de blodige håndklæder på toilettet,
for sæt nu nogen så dem. Skønt Jeg havde voldsomme smerter, vaskede
Jeg selv håndklæderne med sæbe, vred dem og hængte dem til tørre.
Under ingen omstændigheder viser Jeg andre Min lidelse, smerte og
træthed. Der var nogle studenter, der spurgte Mig, hvorfor Jeg så
mange gange gik på toilettet. Jeg svarede, "Hvorfor interesserer I
jer for det? Det er Min sag." Normalt går Jeg kun på toilettet to
gange om dagen - om morgenen og om aftenen. Da det blødte voldsomt,
var Jeg på den korte tid nødt til at gå ud på toilettet fem-seks
gange.
Medens det stod på, kom to studenter og bad Mig komme og hejse
flaget. Da Jeg rejste mig fra stolen, føltes det, som om Jeg fik et
elektrisk stød. Jeg smilede over min egen Guddommelige leg. Jeg
kunne ikke stå sikkert på benene. Jeg sagde til Mig Selv, at jeg
ikke burde lade Mig vildlede af tilknytningen til kroppen, og gik
derfor smilende ud og hejste flaget. Derefter tændte Jeg olielampen.
Jeg befandt Mig i en pinlig situation. Jeg kunne ikke sidde bekvemt
i nogen stilling. Jeg sagde til Mig Selv, "Når Jeg nu opfordrer alle
hengivne til at gøre sig fri af tilknytning til kroppen, så bør Jeg
selv vise et godt eksempel." Det gjorde Jeg så.
Eleverne fra underskolen fremførte et vældig godt program og
ønskede at blive fotograferet sammen med Mig. Jeg indvilgede i at
gøre, som de ønskede, og gik ned til dem, da Jeg ikke ville skuffe
dem.. Senere var Jeg nødt til at gå ned på grønsværen fem gange for
at blive fotograferet sammen med de andre studenter. På den måde
gjorde Jeg mig fri af kroppen. Kroppen var følelsesløs, helt uden
nogen fornemmelse. Jeg var svimmel. Jeg bestemte mig for at gøre
eleverne glade, uanset hvad der måtte ske med Mig, og at holde dette
for mig selv. Da Jeg var bange for, at blodpletterne kunne ses, når
Jeg igen gik op på scenen, valgte Jeg den trappe, der førte direkte
til min stol. Er det muligt for et menneske så længe at skjule en så
voldsom skade for så mange blikke blandt så mange tilskuere? Nej.
Jeg sad der i fem lange timer.
Jeg fortæller jer alt dette, for at studenter og hengivne kan få et
indblik i, hvad det Guddommelige er. Ingen andre i min tilstand
ville kunne sidde ned blot et sekund. De ville ikke have været i
stand til at tage et eneste skridt. Det var som om en elektrisk
strøm gennemborede Min krop. Det er den elektriske strøm, der giver
stød, men når Jeg nu selv er denne strøm, hvordan skulle Jeg så
kunne få stød? Med den slags tanker blev Jeg siddende, til hele
programmet var forbi, hvorefter Jeg vendte tilbage til templet. Det
Centrale Råds medlemmer fulgte Mig, men de var ikke klar over, hvad
der var sket med Mig. Jeg foreslog dem at gå til frokost. Den ældre
hengivne, som kørte vognen, undskyldte for det, der var sket, men
Jeg svarede ham, "Hvorfor bekymrer du dig om, hvad der er sket? Sket
er sket. Jeg er lykkelig. Lad være med at bekymre dig om Mig."
Alle spiste frokost. Efter frokost begyndte det at bløde igen.
Studenter og musikkorps ventede udenfor for at blive fotograferet.
Igen gik Jeg på toilettet for at vaske blodet af. Da universitetets
vicerektor så det, udbrød han, "Swami, hvad er der sket?" Jeg sagde
kærligt til ham "Hvad der skulle ske med kroppen, er sket," og viste
ham min skade. Alle brød ud i klageråb. De så, at der var blod over
hele kroppen. Jeg sagde til dem, at Jeg ikke i fremtiden ville
afsløre noget som helst, hvis de på den måde viste deres sorg. Der
var ingen, der vidste noget om det, før Jeg kom tilbage til templet.
På lignende vis påtager Jeg Mig fra tid til anden studenters og
hengivnes navnløse smerter og lidelser for at beskytte dem. Der er
ingen, der har ansvaret for denne ulykke. Det kan være, at I finder,
at denne eller hin person har fejlet, men der er ingen, der skal
kritiseres for dette. Hvad, der skulle ske, skete. Det er det hele.
Selv om du søger tilflugt dybt inde i skoven, så kan du alligevel
ikke undgå at gennemleve din skæbnebestemte glæde og smerte. Når
tiden er inde, vil din krop gå til grunde, uanset hvilke
forholdsregler du end måtte tage.
(Et telegu-ordsprog)
Selv mægtige kejsere og konger, der havde sikret sig på alle mulige
måder, var nødt til at forlade deres krop, når tiden var inde. Hvad,
der skal ske, vil ske. Det skal man ikke kæmpe voldsomt imod.
Januar er den første måned i det nye år. Hvis man oplever lykke i
årets begyndelse, bliver man lykkelig hele året. Start tidligt, kør
langsomt og nå sikkert frem. Det nye år [Telegu-nytår. O.A.] nærmer
sig hastigt. Farer vil lure på alle områder. Det, der er sket, er et
varsel om de forestående farer. Der er ingen, der behøver at bekymre
sig om Min velfærd. Jeg kan udrette hvad som helst. Her er et lille
eksempel.
Krishna var Arjuna's vognfører under Mahabharata-krigen. Bhisma
skød pile mod Arjuna. For at beskytte Arjuna omdirigerede Krishna
alle de pile, der var rettet mod Arjuna, til sig selv. Resultatet
var, at alle pilene sårede Krishna og Han blødte voldsomt. Da
Krishna var Arjuna's vognfører, så måtte Han tage imod instrukser
fra Arjuna om, hvilken retning vognen skulle køre. På den tid var
der ikke som i vore dage noget, der hed højre eller venstre. Derfor
var Arjuna nødt til at trykke sin jernbeslåede støvle ind mod
Krishna's højre tinding, hvis vognen skulle dreje mod højre.
Tilsvarende måtte han trykke mod venstre tinding for at vise
Krishna, at vognen skulle drejes mod venstre. Det medførte, at
Krishna's ansigt også blødte. Hele Krishna's krop var oversmurt med
blod. Der var ingen, der bemærkede det, dels fordi krigen rasede, og
alle var optaget af deres egne pligter, dels fordi Krishna sad
placeret meget lavere end Arjuna. Derfor var der ingen, der kunne se
Krishna, de kunne udelukkende se Arjuna.
Krishna beskyttede Arjuna, ganske som Han tidligere havde lovet. Da
Duryodhana og Arjuna anmodede Krishna om hjælp før krigen, så valgte
Duryodhana Krishna's 700.000 mand store hær, hvorimod Arjuna
foretrak Krishna frem for hæren. Dengang forsikrede Krishna "Arjuna,
frygt ikke. Hæren kan lignes ved en togvogn, hvorimod Jeg er
lokomotivet. Togvognene kan kun bevæge sig, hvis lokomotivet trækker
dem. Så vær ikke urolig. Lokomotivet er med dig." Arjuna svarede,
"Krishna, det er nok, hvis Du er hos mig." Derfor påtog Krishna sig
alle de ulykker, der skulle have ramt Arjuna. Igennem tiderne har
der været mange lignende tilfælde, hvor Gud har beskyttet sine
hengivne.
Det, der hændte forleden dag, var derfor udelukkende et resultat af
Min vilje. Hverken studenterne eller nogen anden er ansvarlig for
det. Hver dag spurgte studenterne Mig, hvorfor Jeg gik så langsomt.
Jeg sagde til dem: "Jeg har ikke plads nok til at løbe. Hvis bare
der var plads nok, så var Jeg endog parat til at løbe." Jeg sagde
det med smil på læben. Jeg beretter kun om denne hændelse for at
vise, at Jeg vil gøre hvad som helst for at beskytte de hengivne,
der adlyder Mine bud.
Da Jeg kom tilbage til templet, kaldte Jeg de fire drenge til Mig.
De bemærkede Mine skader og blev meget bedrøvede. Jeg irettesatte
dem, fordi de ikke havde adlydt. Jeg spurgte dem: "Hvorfor var I
ikke til stede på det tidspunkt, hvor Jeg havde bedt jer om at være
der? Dersom I blot havde adlydt Mig, så var der ikke sket noget."
Men Jeg bad dem om ikke at være kede af det.
Så alle de ulykker, der skulle ske i løbet af året, er allerede
sket. I bør altså adlyde den Guddommelige befaling, leve i sikkerhed,
sikre denne institution et godt ry og glæde jeres forældre.
Gratis forplejning til de frivillige hjælpere
I morgen begynder en hellig årstid. Det var dette gunstige øjeblik,
Bhisma ventede på. Han lå hårdt såret og ventede i 56 dage for at dø
på netop dette tidspunkt. I morgen påbegynder solen sin bane mod
nord, og det er meget lykkebringende. I ældre tider sang man for at
hylde Sankranti ["Hellig forandring", Solens bevægelse fra et tegn i
dyrekredsen til det næste - O.A.]:
Solen viste sig, det var skyfrit og køligt,
Dagen begyndte at blive kortere.
Blæsten var kold,
Og markerne bugnede af solgyldne afgrøder.
Om aftenen sang bønderne frydefulde sange.
I det klare månelys
Blomstrede blomsterne
Som perlekranse
Langs flodernes bredder.
Chilier lyste rødt,
Bønderne kørte den nye høst i lade,
Og bød velkommen
Til den glædelige Sankranti-fest.
(Et telegu-digt)
Hvad Jeg end beslutter Mig for, er nødt til at ske. Det er der
ingen, der kan forhindre. Lad Mig omtale en anden hændelse. Den 19.
november sidste år forsamledes alle kvinderne her for at fejre
Kvindernes Dag. De sagde, "Swami, vi har taget de sarier på, som Du
har skænket os, og vi nyder lyksaligheden af Din Guddommelige
tilstedeværelse. Hvad kan vi til gengæld gøre for at vise Dig vores
taknemlighed? Vær venlig at give os en mulighed for at tjene Dig."
Jeg svarede, "Der er ingen grund til, at I gør noget som helst. Vær
altid glade og lykkelige. Det er tilstrækkeligt." Men nogle af dem
bad indtrængende om at få lov til at sørge for mad til de frivillige
hjælpere, der kommer hertil i store grupper fra forskellige egne af
Indien for at gøre tjeneste her i Prasanthi Nilayam. Jeg forsikrede
dem, at Jeg allerede havde besluttet Mig for det, og at det meget
snart ville ske. Jeg har bestemt, at de frivillige hjælpere skal få
god nærende mad helt gratis alle årets 365 dage. Hver dag er her
omkring 3000 frivillige hjælpere. De vil få virkelig god kost. Det
har Jeg allerede arrangeret. Jeg har fået bygget hallerne. Alle
nødvendige ting såsom gasflasker, køkkenudstyr, tallerkener, skeer,
ris, bønner og så videre er allerede indkøbt. Det er der ingen, der
ved noget om. Sathya Sai arbejder i det stille. Fra i morgen og i al
fremtid vil alle de frivillige hjælpere spise gratis.
Derefter indkaldte Jeg medlemmerne af det Centrale Råd. Jeg spurgte
dem, hvilket arbejde de udførte. "Hvad nytter det at beklæde høje
embeder, hvis I ikke i oprigtighed udfører jeres pligter?" Folk fra
alle sociale lag og fra forskellige dele af samfundet kommer her
hvert eneste år for at yde frivillig tjeneste som hjælpere. Jeg kan
sørge for, at de får fri kost, men hvem vil betale deres
rejseomkostninger? Hver dag bliver det dyrere og dyrere at rejse med
tog. I gamle dage kostede det kun 20 Rupees [tre kroner - O.A.] at
komme herfra og til Madras. Nu koster det over 200 Rupees. Jeg
befalede dem at opsøge jernbanemyndighederne for at få nedslag i
billetprisen for vore frivillige hjælpere. Jeg taler kærligt, men
samtidig er Jeg streng, når det drejer sig om at gøre ens pligt. Jeg
fortalte dem, at enten gør I det, eller også kan I lige så godt tage
jeres afsked. Det Centrale Råds medlemmer har forhandlet med
jernbanemyndighederne og har opnået nedslag i prisen for vore
frivillige hjælpere. På grund af virkningen af Kali-tidsalderen er
folk blevet selviske. Denne egoisme gør dem dovne. Folk gør ikke
noget, før de udtrykkeligt får besked på det. Jernbanemyndighederne
var glade. De takkede Mig og sagde: "Swami, det er vores gode skæbne,
at vi fik denne mulighed for at tjene Dine hengivne."
Puttaparthi's egen jernbanestation
Det er ikke alt. For at sikre, at vore frivillige hjælpere og andre
hengivne på en bekvem måde kan komme til Prasanthi Nilayam, har den
indiske regering bevilget 500 millioner Rupees [75 mio kr. - O.A.]
til anlæg af en jernbanestation. Der vil være togforbindelse fra
Penukonda og Dharmavaram til Prasanthi Nilayam. Forleden dag mødtes
jernbanestyrelsen i Delhi og traf denne beslutning. Alle og enhver
skal have mulighed for på en bekvem måde at komme til Prasanthi
Nilayam for at fejre Swami's 75-årsdag. Man kan tage toget i Bombay,
Madras, Delhi, Hyderabad osv. og komme til Prasanthi Nilayam.
Undere uden fortilfælde!
Engang var Puttaparthi en meget lille landsby med knapt 100
indbyggere. Var der mon nogen, der ville have gættet på, at der i en
sådan flække på så kort tid ville blive bygget et universitet, en
lufthavn, et super-hospital og en jernbanestation? Alle disse ting
sker, medens Avatar'en [avatar = Guddommelig inkarnation. O.A.]
stadig lever. Det er helt enestående i menneskehedens historie. Der
er ingen andre Avatar'er, der har gennemført lignende formidable
opgaver på så kort tid. Der vil ske mange flere fantastiske ting. I
kan i dag se Mig på nært hold, men om nogen tid kan I blive nødt til
kun at se Mig fra flere kilometers afstand.
Du skal derfor benytte dig af Sai's Guddommelige nærhed på den
bedst mulige måde.
Har du først mistet den enestående mulighed, du nu har for at tjene
Herrens
Lotusfødder, så vil du aldrig få den igen. Sai skænker dig
hengivenhed og magt og til sidst frigørelse.
Lad dig aldrig vildlede af andres ord. Husk det, og frels dig selv.
(Et Telegu-digt)
Jeg har påtaget Mig denne lidelse udelukkende for jeres skyld, og
som svar på jeres bønner har Jeg nu for jeres skyld besluttet at
helbrede Mig selv. Lad være med på nogen måde at ængstes. Swami er
nu 100% perfekt, perfekt, perfekt.
Følg Swami's bud, skaf jer et godt ry, opnå gode karakterer og vær
gode eksempler for resten af verden. Det er, hvad Jeg ønsker.
Foruden flere faciliteter til de frivillige søger vi at få opført
yderligere 100 nye haller for at skaffe passende indkvartering for
de hengivne. Vi har købt et passende stykke jord på omkring 125
tønder land på bakkedraget til nye boliger for udlændingene. På
75-årsdagen, hvem ved så, hvor man kommer til at bo? Men dersom du
har vundet Swami's nåde, så tilhører du Swami, hvor du så end måtte
befinde dig. Swami er altid hos dig. Tro aldrig, at Swami ikke er
hos dig. Stol fuldt og fast på Swami.
Åndelighed er det eneste middel
Studenter! I fremtiden kan I gennemføre jeres opvisninger uden
nogen hindringer. I de kommende år kan I tilrettelægge idrætsstævner,
der er endnu mere storslåede end stævnet i år. Jeg vil ikke bremse
jeres aktiviteter. Men på visse områder er I nødt til at gøre, som
Jeg siger. Det er for jeres skyld, ikke for Min. Lev sikkert og
trygt og hav et ideelt åndeligt liv.
I vore dage er folk overalt rastløse, ængstelige og bekymrede. Et
åndeligt liv er den eneste løsning på alle disse lidelser i
samfundet. Når mennesket mangler det åndelige aspekt, så kan det
ikke undgå depressioner og sygdomme. Sygdomme har deres oprindelse i
sindet, ikke i kroppen. Mangel på ro og fred i sindet medfører
depression, som igen fører til sygdom. Styrk kroppen, stol på Gud,
oplev lyksalighed og del den med dine medskabninger. Hvad der end
sker, så skal I aldrig vige fra den åndelige vej. Det er udelukkende
hengivenhed over for Gud, der beskytter Indien, intet andet. Gør jer
fri af dyriske egenskaber, fremelsk menneskelige værdier og opnå
enhed med Gud. Hvordan skulle I kunne forstå Gud, når I ikke er i
stand til at forstå værdien af menneskelige værdier? Følg den
åndelige vej, rejs rundt i hele landet og udbred kendskabet til de
åndelige idealer. Stræb efter at højne velfærden overalt i hele
verden.
Bhagavan afsluttede sin Guddommelige tale med at synge Bhajan'en: "Govinda
Krishna Jai, Gopala Krishna Jai ..."
"Vær altid glade ... i det nye år"
- Fra Sai Baba's tale i Sai Kulwant Hall i Prasanthi Nilayam den
14. januar 1999.
Kilde: Sanathana Sarathi, februar 1999.
Oversættelse: Erik Henriksen
Online kilde :http://www.sathyasaibaba.dk/ |
|