Hvem er Sai
Baba?
Hvad Sai Baba står for
"Sathya Sai Baba er en højt
anset spirituel leder og lærer, hvis liv og budskab inspirerer millioner af
mennesker verden over til erkende deres egen guddommelige essens og til at føre
et mere formålsfyldt og moralsk liv. Hans lære er tidløs og universel, og han
tiltrækker derfor spirituelt søgende mennesker fra alle verdens religioner.
Alligevel søger han ikke at starte nogen ny religion. I stedet opfordrer han
sine tilhængere til at følge den trosretning, de allerede har valgt, idet der
ifølge Sai Baba kun findes én religion, nemlig kærlighedens religion.
En lærer fødes
Sathya Sai Baba blev født den 23. november 1926 i en lille landsby ved navn
Puttaparthi, der ligger i det indre af staten Andhra Pradesh i Sydindien. Hans
forældre tilhørte en from familie ved navn Raju. Det siges, at
musikinstrumenterne i huset ved hans fødsel begyndte at frembringe lyde af sig
selv, og at en kæmpestor kobraslange blev set glide ud nedenunder hans seng.
Dette blev tolket som et godt tegn af landsbyens lærde.
Sathya Sai Baba fik navnet Sathyanarayana Raju, og Sathya blev hans kælenavn.
Han er det fjerde barn i en søskendeflok på fem. Fra sin tidlige barndom var det
tydeligt, at han var anderledes end sine jævnaldrende, og Sathya var ikke blot
sine forældres, men hele landsbyens øjesten. Han havde en sjælden charme, og på
grund af sit venlige smil og gode manerer vandt han snart alle landsbybeboernes
hjerter.
Selvom hans familie spiste kød, var Sathya fra fødslen vegetar, og han kunne
ikke udholde drab på dyr med henblik på
at spise dem. Han var også meget hjælpsom over for alle i landsbyen, og hans
hjerte smeltede ved synet af elendigheden hos de fattige tiggere, som kom til
familiens dør. Han havde ikke det mindste imod at give afkald på sin mad og
insisterede på, at de sultende skulle have noget ordentligt at spise. Han
organiserede desuden også bønnemøder og 'bhajans' (gruppeafsyngelse af
gudhengivne sange) for de andre børn i landsbyen og var fra barnsben en dygtig
digter, sanger og danser.
Skoletiden
Sathya fik sin grundskoleundervisning i Puttaparthi landsbyskole og fik sin
efterfølgende uddannelse i Bukkapatnam. Han havde kun to slidte klædedragter og
måtte spadsere otte kilometer dagligt til skole. Men han var altid munter og var
en naturlig leder blandt sine klassekammerater, som kærligt kaldte ham 'guru'
(åndelig lærer). Han plejede at materialisere småting som blyanter, viskelæder
og slik til sine forundrede klassekammerater. Hans lærere var også glade for
ham, for han var god til sit skolearbejde, meget velopdragen og gik aldrig af
vejen for at hjælpe andre.
Sathya gik undertiden i 'samaadhi' (trancelignende tilstand) og 'Veda-mantras'
(vers fra de gamle indiske skrifter Vedaerne) strømmede i sådanne øjeblikke fra
ham. I 1940 da Sathya var omkring 14 år gammel, tilkaldte hans far og ældre bror
en djævleuddriver, fordi de frygtede at Sathyas usædvanlige opførsel kunne
skyldes, at han var besat af en ond ånd. Djævleuddriveren underkastede Sathya en
meget hård behandling, der bl.a. indebar, at han smurte rødt chillikrydderi ind
i hans øjne og hældte syre på blødende sår i hans hovedbund, alt sammen i den
hensigt at uddrive onde ånder. Under hele denne pinefulde oplevelse, der varede
i nogle dage, sad Sathya afklaret og fattet.
Åbenbaringen
Den 23. maj 1940, da Sathya var præcis 14 ½ år gammel, løftede hans frustrerede
far en kæp, som om han ville slå Sathya, og spurgte ham forpint: "Er du en gud,
et spøgelse eller en galning? Fortæl mig det." Da var det, at Sathya roligt
svarede: "Jeg er Sai Baba", og derved for første gang røbede sandheden om sin
inkarnation.
Sai Baba var det navn, som helgenen af Shirdi (en lille by i staten Maharashtra
i det vestlige Indien) lokalt var kendt under nogle år før Sathyas fødsel. Lige
før han den 15. oktober 1918 forlod sit legeme, havde Shirdi Sai Baba, som han
blev kaldt, profeteret at han ville blive genfødt otte år senere for at
fortsætte sit arbejde.
Ingen i Puttaparthi eller i omegnen havde på dette tidspunkt hørt om denne Sai
Baba fra Shirdi, så da Sathya forkyndte, at han var en reinkarnation af denne,
blev han af de omkringstående bedt om at bevise sin påstand. Sathya tog en
håndfuld rene hvide jasminblomster og kastede dem på jorden med en fejende
bevægelse. Da blomsterne faldt på jorden, formede de ordene Sai Baba på telegu,
områdets lokale sprog.
Snart efter, den 20. oktober 1940, da han en dag vendte hjem fra skole, lagde
Sathya sine bøger væk og fortalte sin forbløffede svigerinde: "Jeg tager afsted.
Jeg tilhører ikke jer. 'Maya' (illusion) er forsvundet. Mine 'bhaktas'
(tilhængere) kalder på mig. Mit arbejde venter."
Missionen begynder
Sathya - nu kaldet Sathya Sai Baba - vendte tilbage til Puttaparthi, stedet for
hans guddommelige fødsel, og opholdt sig i en lille hytte rejst af hans
tilhængere i et hjørne af landsbyen. Hans berømmelse spredtes snart vidt
omkring, og mange mennesker begyndte at flokkes omkring ham.
Sai Baba bekendtgjorde, at indtil 16 års alderen ville hans liv være fuld af
leela (løjer), i de næste 16 år, dvs. op til hans 32. år, ville der være mahimas
(mirakuløse hændelser) og derefter ville vægten være på upadesh (belæring). I
overensstemmelse hermed er den tidligere del af hans karriere fuld af
ærefrygtindgydende mirakler. Han helbredte sygdomme, der var erklæret
'uhelbredelige' af førende læger. Han fik lamme til at gå. Han opererede endog
en patient for sår på tolvfingertarmen med materialiserede instrumenter"
kilde: uddrag fra
bogen
Sai Baba - Lysets kærlighedens og lyksaglighedens
*Hvad
Sai Baba står for
I
I bogen "The heart of Sai" bringer R. Lowenberg et
uddrag af en artikelserie i den indiske avis "Blitz" fra september 1976, skrevet
af chefredaktøren dr. R.K. Karanjia, som i en forudgående artikelserie havde
været kritisk over for Sai Baba. Efter et meget langt interview med Sai Baba
skiftede han imidlertid opfattelse og gengav begejstret hele indholdet af dette
lange interview. Dr. Karanjia stillede en række vigtige spørgsmål, og disse
spørgsmål og Sai Babas besvarelser er gengivet i det
følgende. Disse meget omfattende besvarelser giver os et fyldigt indblik i
Sai Babas lære, mission og budskab.
De tre
inkarnationer
top
Sp: Til at begynde med, Swamiji1, ville vi gerne vide noget om din
tredelte inkarnation - den foregående, den nuværende og den kommende - dvs. fra
Shirdi Sai Baba2 til Sathya Sai Baba3 og så Prema Sai Baba4,
der skal komme ifølge din profeti.
1 Swami lærer, -ji: udtrykker ærbødighed og
bruges i tiltale som tilføjelse til personens titel eller navn o.a.
2 Shirdi Sai Baba: Sai Babas foregående inkarnation,
hvor han i 1858 fødtes i landsbyen Shirdi i delstaten Maharastra.
Sai (Sa = alt, Ayi = moder) = alle tings moder
Aayi = mester
Baba = fader
Sai Baba = den altid barmhjertige moder og den
alvise fader og målet for alle yogiske bestræbelser. o.a.
3 Sathya: uforanderlig, guddommelighed sandhed. Når
følelsen er formet i hjertet, og når den kommer frem i talens form, kaldes den
Sathya eller sandhed.
4 Prema: ren, uforanderlig, guddommelig kærlighed,
der omfatter alt levende.
Baba: Først og fremmest må I forstå den fuldkomne enhed
mellem de tre inkarnationer i denne tidsalder og tidligere tiders inkarnationer
som Krishna og Rama. Dette er en vanskelig opgave. Når folk ikke kan forstå
nutiden, hvordan skal de så kunne forstå fortiden? Enhver inkarnation er opfyldt
og fuldendt i forbindelse med den tid og de omgivelser, hvori den finder sted,
og den opgave, der skal udføres. Der er ingen skelnen mellem de forskellige
manifestationer af Gud som Rama eller Krishna eller Sai. Rama kom for at nære
Sandhedens og Retfærdighedens rødder. Krishna fulgte for at pleje Fredens og
Kærlighedens plante. Nu er disse hellige principper i fare for massiv
tilintetgørelse på grund af menneskelig svaghed under stormløbet fra onde
kræfter. De er i færd med at overvinde det gode, det åndelige og det
guddommelige i mennesket. Det er derfor, den nuværende Avatar5 er
kommet, udstyret med den fulde kosmiske magt for at frelse Dharma6
fra anti-Dharma.
5 Avatar: inkarnation af Gud i en menneskelig
form med det formål at genetablere dharma og hæve den menneskelige bevidsthed.
6 Dharma: vejen til et højere liv, ledet af de
idealer, man sætter højt, af hele ens kunnen, af ens sociale status og af
individets egen bevidsthed om sig selv og sin status, Dharma-vejen er rigtig
handling, som sikrer indre renselse og harmoni. I alle verdslige aktiviteter bør
I være omhyggelige med ikke at krænke sømmeligheden eller reglerne for god smag.
Du bør ikke svigte din indre stemmes bud. Du bør altid være rede til at følge
samvittighedens rette bud. Du bør være forsigtig og se, om du står i vejen for
en andens udvikling. Du bør uafladeligt være årvågen for at opdage sandheden bag
hele denne flimrende mangfoldighed. Dette er menneskets hele pligt, din Dharma.
Hvis noget er indeholdt i Sathya, ligegyldigt hvad, og det udføres i handling,
så kaldes det Dharma.
Hvorfor
Gud antager menneskelig form
top
Sp: Ved den nuværende Avatar, forstår du da Sai Baba?
Baba: Ja. Jeg inkarnerer fra tidsalder til tidsalder, ned
gennem tiderne for at frelse Dharma fra Anti-Dharma. Når som helst strid,
uoverensstemmelser og disharmoni overmander verden, inkarnerer Gud i menneskelig
form for at vise menneskeheden vejen til kærlighed, harmoni og fred.
Sp: Det er til at forstå, men skeptikere undrer sig over,
hvorfor Gud skulle antage en menneskelig form?
Baba: Fordi det er den eneste måde, hvorpå det
Guddommelige inden i det enkelte menneske kan legemliggøres. Avataren antager
den menneskelige form og optræder på en menneskelig måde, sådan at menneskeheden
kan føle slægtskabet med det Guddommelige. Samtidig hæver han sig til
guddommelige højder, sådan at menneskeheden kan føle slægtskabet med det
Guddommelige. Samtidig hæver han sig til guddommelige højder, sådan at
menneskeheden også kan stræbe efter at nå Gud. At vække erkendelsen af den
iboende Gud som den drivende kraft i livet er den opgave, der får Avataren til
at komme i menneskelig form.
Tidligere Avatarer som Rama og Krishna var nødt til at
tilintetgøre nogle få individer, der kunne klassificeres som fjender af den
gudfrygtige levevis, og på den måde genoprette den dharmiske vej. I dag har det
onde imidlertid smittet så mange, at selve menneskeheden trues af
tilintetgørelse. Derfor er jeg som nuværende Avatar kommet, udrustet med den
formløse Guds hele fylde af magt, for at forbedre menneskeheden, hæve den
menneskelige bevidsthed og få menneskene til at vende tilbage til den rette vej,
Sandhedens, Retfærdighedens, Fredens, Kærlighedens og Guddommelighedens vej.
Budskabet i den tredelte inkarnation
top
Sp: Hvorfor var det nødvendigt at dele denne opgave op i tre
adskilte inkarnationer Shirdi, Sathya og Prema Baba?
Baba: De er ikke adskilte. Jeg har allerede nævnt den
fuldstændige enhed mellem de tre i det endelige mål for missionen. Lad mig give
jer et billede. Tag et kilo Gur7. Det hele smager sødt. Bræk det
dernæst i små stykker. Hvert af dem smager sødt. Bryd det til slut i små krummer.
I vil finde den samme sødme i dem. Forskellen ligger altså i kvantiteten og ikke
i kvaliteten. Sådan er det også med Avatarer. Deres opgave og den magt, der er
nødvendig for dem, er forskellig alt efter tiden, situationen og lovforholdene,
men de tilhører den samme Dharma Swarupa eller Guddommelige Substans. Lad os
tage eksemplet med frugten. Den begynder med frøet, som vokser til træet, og fra
det kommer frugten. Arbejdet kan sammenlignes med frøet, gudsdyrkelse med træet
og visdom med frugten.
7 Gur: råsukker, tappet fra palmetræer.
Den foregående Avatar, Shirdi Baba, lagde fundamentet til
den verdslige fuldstændiggørelse og gav menneskeheden budskabet om, at det at
arbejde er at tjene. Den nuværende Avatars mission er at få alle til at erkende,
at siden den samme Gud bor i os alle, bør menneskene respektere, elske og hjælpe
hinanden, uden hensyn til kaste, hudfarve eller tro. På denne måde kan ethvert
arbejde blive en gudsdyrkelse. Endelig vil Prema Sai, den Tredje Avatar, udbrede
det evangelium, at ikke blot bor Gud i alle mennesker, men hvert enkelt menneske
er selv Gud. Det vil være den endelige visdom, som vil sætte hver mand og kvinde
i stand til at stige op til at være Gud. På denne måde bringer de tre Avatarer
det trefoldige budskab om arbejde, gudsdyrkelse og visdom.
Mennesket
må udvikle menneskelighed
top
Sp: Hvad er så i korthed den hellige mission og det
guddommelige formål med denne trefoldige inkarnation?
Baba: At forene hele menneskeslægten i én kaste eller
familie med grundfæstelsen af Guddommeligheden - som er en atmisk8
realitet - i enhver mand eller kvinde, hvilket er det fundament, hvorpå hele den
kosmiske plan hviler. Når først dette er erkendt, vil den fælles guddommelige
arv, som binder menneske til menneske og menneske til Gud, blive åbenbar, og
kærligheden vil sejre som ledelyset i universet.
8 Atma: det virkelige, udødelige, guddommelige
Selv. Den guddommelige gnist i mennesket, dets inderste virkelighed. Det er
substansen i hele genstandsverdenen, virkeligheden bag det ydre skin, universelt
og latent til stede i alværen.
For det første må mennesket udvikle menneskelighed med
hele dennes slumrende skat af muligheder bragt til fuld udfoldelse. I denne
betydning er begrebet menneskelighed ikke til stede i verden i dag. Der er ingen
enhed mellem tanke, ord og handling. Mennesket i dag tænker én ting, siger noget
andet og handler helt modsat. Det, vi altså har, er det individuelle menneske,
konfus, forvirret og bombarderet af modstridende tanker. Hvad vi ikke ser, er
menneskeligheden i ham, ledet af gode tanker, gode ord og gode handlinger. Vi må
få ham til at erkende Gud inde i sig selv for at udvikle en enhed, der bringer
sammenhæng mellem tanke, ord og handling.
Evangeliet om kærlighed og selvopofrelse
top
Når først denne elementære lektie læres i familierne, i
skolerne, på læreanstalterne og i samfundet, vil byerne, staterne, alle verdens
nationer og menneskeslægten blive bevidste om den kendsgerning, at hele
menneskeheden tilhører én familie. Som Kristus prædikede: alle er ét, vær over
for andre, som du ønsker de skal være mod dig. Det vitale punkt er enheden; én
kaste, én klasse, én tro for menneskeheden; og dette kan kun opnås gennem
overgivelse af ens selv eller ego til ren, uselvisk, universel kærlighed og
selvopofrelse. Kærligheden er fundamentet, fællesnævneren, og selvopofrelse den
guddommelige gnist, den sammenbindende, forenende, fuldkommengørende faktor
mellem menneske og menneske, og mellem menneske og Gud.
Lad mig illustrere det. (Baba breder sit lommetørklæde ud på jorden mellem os). Her er et stykke stof. Som du ser, er det helt igennem lavet af
tråde. Træk trådene ud ét for ét, og stoffet bliver svagt. Sæt dem sammen, og
det er fast og stærkt. Det er det samme med menneskeheden. Kærligheden binder
den som millioner, milliarder tråde i et klæde, og selvopofrelse genforener den
med Gud. Derfor legemliggør jeg kærligheden og bruger den som mit instrument til
at genføde mennesket og skabe broderskabet i menneskeheden gennem dennes
selvopofrelse. Jeg siger altid: Start dagen med kærlighed. Fyld dagen med
kærlighed. Slut dagen med kærlighed. Dette er den hurtigste vej, den sikreste
vej til Gud.
Livet er kærlighed, nyd den;
Livet er en udfordring, mød den;
Livet er en sang, syng den;
Livet er en drøm, erkend det;
Livet er en leg, leg den.
Shirdi Baba inkarneret
top
Sp: Hævdede Shirdi Baba rent faktisk, at han ville blive
genfødt otte år efter sin død?
Baba: Ja, det gjorde han. Det er blevet nedskrevet af
såvel Kaka Dikshit som en række andre tilhængere, som levede sammen med Shirdi
Baba.
Sp: Hvad gør dig så sikker på, at du er Shirdi Baba
inkarneret?
Baba: Det at jeg kender min egen autentiske oplevelse,
selvfølgelig. Eftersom ingen vidste, at Shirdi Baba er i live i dag, findes der
intet vidnesbyrd bortset fra min egen viden og erfaring.
Selve den omstændighed, at jeg bekendtgjorde, at jeg er
Shirdi Baba for fyrre år siden, da jeg kun var ti år gammel, og da ingen i denne
del af Sydindien havde kendt eller så meget som hørt om Shirdi Baba, beviser
denne kendsgerning.
(Note: Skønt Baba ikke nævner det i sit svar, er
der en episode, som Professor Kasturi omtaler i sin bog "Sathyam Sivam
Sundaram", hvor Baba blev bedt om at bevise, at han var Shirdi Baba. Han sendte
bud efter en kurv fuld af blomster, kastede dem ud på jorden, og de lagde sig
således, at de dannede ordene "Sai Baba". På det tidspunkt havde han
bekendtgjort, at han var Sai Baba.)
Sp: Den foreliggende situation, hvor menneskeheden er ved
at blive drevet ud i tilintetgørelse af onde kræfter, som du så korrekt har
analyseret den, synes at antyde det uundgåelige i endnu en krig af
Mahabharata-typen9. Betyder det, at den frelse, som du arbejder for,
kun kan blive fuldbyrdet efter en ødelæggende krig?
9 Mahabharata ("Den store beretning"): et flere
tusind år gammelt, helligt indisk episk værk af vismanden Vyasa, en lærebog om
Dharma, hvis sidste del, Bhagavad Ghita, i samtaler mellem Avataren Krishna og
helten Arjuna omhandler dennes samvittighedskampe over at skulle deltage i den
ødelæggende krig mellem det onde og det gode, hvor en lang række af hans
slægtninge står på det ondes side.
Baba: Det onde må og skal udryddes, så en sådan katastrofe
ikke bryder ud. Der vil selvfølgelig forekomme mindre krige og skærmydsler;
dette kan ikke forhindres, som forholdene er nu. I Mahabharata-krigen forekom en
helt anden problemstilling. Lord Krishna dekreterede krigen, og som Arjunas
Guddommelige Vognstyrer førte han ham faktisk selv ud på slagmarken for at befri
verden for onde mennesker og ugudelige magter.
I dag er det onde, som jeg fortalte jer, så udbredt, at
selve menneskeheden ville blive udryddet i en atomkrigs ragnarok i tilfælde af
en ny verdenskrig. Det er for at afværge en sådan katastrofe, at denne Avatar er
kommet for at hæve den menneskelige bevidsthed op over vrede-, hads-, volds- og
krigssyndromet og frelse verden fra katastrofen. Dette kan kun opnås gennem
genoprettelsen af menneskehedens broderskab ved hjælp af Vedaerne10,
Shastraerne11 og alle religionerne med deres budskab om Dharma til at
befri menneskeslægten for lænkerne fra deres karma12.
10 Veda (=viden): verdens ældste skrifter, som
indeholder den viden, som rishi'erne (seerne) skaffede sig gennem indre
erkendelse (se noten "siddhi 15"). I kodificeret form indeholder hele den
moderne kernefysik. (Smlgn. Fysikkens Tao af den norsk-amerikanske kernefysiker
Fritjof Capra, hvor han sammenligner forskellige østlige religioners og
tankeretningers kosmologier med den moderne kernefysiks nyeste opdagelser).
11 Shastra el. Sastra: moralkodeks, skrifter som
belyser, det som påbyder eller forordner eller belærer med myndighed,
forskrifterne for det praktiske liv.
12 Karma: handling, forstået både på det fysiske,
det mentale og det åndelige plan. Karmaloven siger: "Hvad et menneske sår, skal
det også høste", "Øje for øje, tand for tand". "Den, der dræber med sværdet,
skal også selv omkomme ved sværdet". Alle et menneskes tanker, ord og handlinger
repræsenterer energi, udtrykt i bestemte svingninger. Disse svingninger styrer
via naturkræfterne og menneskers og dyrs handlinger enhver god eller ond tanke,
ord eller handling tilbage til sit udgangspunkt. Karmaloven og
reinkarnationsbegrebet omtaltes i den kristne bibel indtil det 6. årh., hvor det
på et kirkekoncil i Konstantinopel besluttedes at slette disse begreber fra den
kristne bibel. Ovenstående citater er steder i bibelen, der er undgået
censorernes opmærksomhed.
Jeg siger altid: lad de forskellige trosretninger
eksistere, lad dem blomstre, lad Guds ære blive besunget på alle sprog i en
mangfoldighed af toner. Det bør være idealet. Respektér forskellene mellem
trosretningerne og anerkend dem som fuldgyldige, så langt som de ikke udslukker
enhedens flamme.
Gud er
mennesket minus ønsket
top
Sp: Ud fra hvad Baba har sagt, er der ikke megen forskel
eller adskilthed mellem Gud og mennesket. Er det rigtigt?
Baba: Helt rigtigt. Gud er mennesket og mennesket er Gud.
Vi har alle noget af Gud, den Guddommelige Gnist, inden i os. Alle mennesker er
guddommelige ligesom jeg, men med ånden legemliggjort i menneskeligt kød og blod.
Den eneste forskel er, at de er uvidende om denne Guddommelighed. De er kommet
ind i dette karmiske fængsel gennem mange livs vildfarelser. Jeg har antaget
denne dødelige form af min egen fri vilje. De er bundet til kroppen, medens jeg
er fri af denne trældom. Hovedforskellen er, at de puffes hid og did af ønsket,
men jeg har intet ønske ud over det ophøjede at gøre dem fri af deres ønsker.
Tag ris som et billede. Hvert korn ris er indhyllet i en
skal. Du er nødt til at fjerne skallen for at få riskornet. Nu kommer både skal
og ris fra det samme frø. Risen svarer til Gud i mennesket, medens skallen kan
sammenlignes med ønsket, som reducerer Gud til mennesket. Derfor er min formel:
Liv + Begær/Tilknytning = Mennesket
Liv - Begær/Tilknytning = Gud
Vejen til
realisering af Selvet
top
Sp: På hvilken måde kan liv uden ønske gøre mennesker til Gud?
Baba: Liv uden ønske betyder realiseringen af det rene,
virkelige selv, som er Atma. Bundet til ønsket degenererer Selvet til selviskhed.
Atma bliver til ego. Vejen til realisering af Selvet er at rense Selvet for
dette selviskhedens ego. Så når I et bevidsthedstrin hinsides sindet eller
intellektet, hvor det sande Selv, som er Gud, åbenbares. Sindet er som et klæde,
hvis tråde er ønsker, og som kvæler bevidstheden. Hvis vi giver afkald på
ønskerne, falder trådene fra hinanden, og klædet forsvinder, så vor sande natur
åbenbares. Dette er, hvad Vedanta13 mener, når den påbyder, at man må
skille sig af med egoet for at realisere sig selv.
13 Vedanta, Veda-anta: enden af eller summen af
vedaerne. Et af de seks klassiske, indiske, filosofiske systemer, der
hovedsageligt beskæftiger sig med Upanishaderne, den sidste del af vedaerne.
Sp: Du mener, at menneskesindet som sådant skaber
blokeringen mellem menneske og Gud?
Baba: Ja. Man må skelne mellem sindet, som er egoet, og
det virkelige Selv, som er bevidsthed. Det sidste hjælper os til at overskride
grænserne for ego-sindet og blive bevidste om os selv som vidne til Sandheden. I
almindelighed retter en sindets videnskabsmand sit blik udad til det, der kan
opfattes af sanserne, som er til i verden, for at spørge: Hvad er det? Man må
derfor hæve sig hinsides sindet til bevidstheden for at opnå selvrealisering.
For at nå det uendelige, universelle Atma, må det legemliggjorte selv bryde ud
af det svage, begrænsede lille individualitetens fængsel. Ønsker hører til
sanserne, hjernen, sindet; så snart du bliver fri af dette, erkender du Selvet,
Atma, bevidsthed, oplysning og bliver ét med den kosmiske kraft. Selv-realisering
er Gud-realisering. Således når mennesket Gud.
Symbolet på kærlighed og Guddommelighed
top
Sp: Hvilken betydning har vibhutien14 og smykkerne,
som du materialiserer og giver til folk? Er der for et Gud-menneske noget behov
for at fremvise sådanne mirakler, som en hvilken som helst tryllekunstner kan
fremtrylle?
14 Vibhuti: en askeagtig, grå substans, som Sai
Baba materialiserer, og som har helbredende virkning over for sygdomme, både
fysiske, mentale, følelsesmæssige og åndelige. Hellige mænd har gennem tiderne
fremstillet den hellige aske af kogødning.
Baba: For mit vedkommende er det et vidnesbyrd om min
Guddommelighed. Det er ikke på nogen måde en fremvisning af Guddommelighed. Alle
tryllekunster udføres, som I ved, for at tjene penge. De er tricks, som hører
til tryllekunstnerfaget. De udgør en slags legaliseret snyderi, en genstand
overføres fra et sted til et andet ved hjælp af behændige bevægelser, som ikke
bemærkes. De implicerer ikke nogen siddhi15 eller mirakuløs magt.
15 Siddhi: evne til at aktivere visse
naturkræfter, som kan opnås gennem streng selvdisciplin og mangeårig udførelse
af passende yogiske øvelser. Patanjali opregner 65 sådanne siddhier i sit skrift
"Yoga Sutras", heriblandt evnen til at forfine sine sanser, så man direkte kan
iagttage de skjulte sammenhænge i naturen, evnen til at hæve kroppen fra jorden
(levitere), til at gøre sin krop usynlig, til at gå igennem faste genstande o.l.
Hvad jeg gør, er noget helt andet, det er en skabelsesakt.
Det er ikke magi og heller ikke siddhi-kraft. For det første søger jeg ikke
betaling. For det andet snyder jeg ikke folk ved at overføre genstande, men jeg
skaber dem. Igen gør jeg det ikke på grund af noget behov for eller ønske om at
udstille min magt. For mig er dette det venlige visitkort til at overbevise folk
om min kærlighed til dem og opnå deres hengivenhed til gengæld. Eftersom
kærlighed er formløs, benytter jeg materialisering som vidnesbyrd om min
kærlighed. Det er blot et symbol.
Sp: Stadig forstår jeg ikke, hvorfor du skulle
materialisere ringe, armlænker, ure og den slags smykker?
Talisman til
beskyttelse
top
Baba: De fleste mennesker vil gerne have talismaner, der
symboliserer min beskyttelse. Derfor får de dem. Når de er i vanskeligheder,
føler de ringens, armlænkens eller urets greb og husker mig og kalder mig til
undsætning, så jeg kan hjælpe dem. Hvis jeg på den anden side giver dem noget,
de ikke kan bære på sig, vil de sandsynligvis gemme det og glemme alt om det.
Hovedsagen er, at disse smykker eller talismaner, hvad du
end vil kalde dem, giver folk en følelse af sikkerhed og beskyttelse, som de har
brug for, når de er i vanskeligheder eller er ude i en krise, og skaber en
symbolsk forbindelse hen over de store afstande mellem dem og mig. Når en
tilhænger har brug for mig, udsender disse genstande budskabet ligesom en
radiosender, og jeg kommer øjeblikkeligt til deres undsætning.
Sp: Undskyld, jeg fremturer, Swamiji, men er det at give
et Omega eller HMT ur på en måde ikke at snyde firmaet eller bryde dets patent?
Baba: Nej, absolut ikke. Det ville være at snyde firmaet
eller bryde dets patent, hvis det drejede sig om at overføre uret fra et sted
til et andet. Men jeg overfører ikke genstande. Jeg skaber fuldstændigt. Hvad
som helst jeg vil, materialiseres øjeblikkeligt. Jeg kender ikke til noget
firma, der har beklaget sig over brud på dets patent.
Vibhutiens betydning
top
Sp: Hvad med den vibhuti, du materialiserer? Vi ville gerne
vide, hvilken plads den har i sammenhængen, idet dine kritikere forsøger at
bringe dig i miskredit ved at sende tryllekunstnere rundt, der fremtryller
nøjagtige efterligninger af Vibhuti.
Baba: Hvad jeg materialiserer er manifestationer af det
Guddommelige med en både magtfuld og symbolsk betydning. Det symboliserer den
kosmiske, udødelige og uendelige natur af alle former af Gud, Atma eller ånden -
det er det, der er tilbage, når alt jordisk, flygtigt og foranderligt er brændt
bort. Jeg har talt til jer om det absolut nødvendige i et liv helt uden ønsker.
Efter at Shiva16 havde brændt Guden for alle ønsker, Kama, til en
askehob, smykkede han sig med asken for at stråle som sejrherre over ønsket. Da
Kama var tilintetgjort, herskede Prema som kærlighedens gudinde. Dette er
betydningen af asken.
16 Shiva el. Siva: Gud opfattes i den vediske
tradition som den trefoldige Brahman, Vishnu og Shiva, hvor Brahma er Gud i
rollen som skaber, Vishnu er Gud i rollen som opretholderen af sin skabelse og
Shiva er det aspekt af Gud, der udsletter det onde og nedbryder fx kroppen, for
at blomsten kan folde sig ud, nedbryder barnet, for at den voksne kan gro frem,
og tilintetgør egoet, for at Selvet kan erkendes.
For det første er den symbolet på liv-død kredsløbet, i
hvilket alle ting til sidst reducerer sig selv til aske. "Af støv er du kommet,
og til støv skal du vende tilbage". Aske eller støv er alle tings sluttilstand.
Den kan ikke undergå yderligere forandringer. I den åndelige sammenhæng udgør
den en advarsel til modtageren om at opgive alle ønsker, brænde alle lidenskaber,
tilknytninger og fristelser i tilbedelsens ild, som gør én ren i tanke, ord og
handling.
Det er for at banke denne lektie ind, at jeg
materialiserer aske til dem, der kommer til mig med kærlighed og selvopofrelse.
Ligesom de andre materialisationer tjener den også som talisman, til at helbrede
syge og give beskyttelse til dem, der har brug for den. Den er symbolet på
Guddommeligheden, noget helt andet end tryllekunstnernes fup, som du omtalte før.
Helbredelsesmirakler
top
Sp: Det menes, at du har udført helbredelser, endda
omfattende oprejsning af døde. Der er tilfælde, hvor det rapporteres, at du på
fjerne steder har reddet mennesker fra druknedøden og andre ulykker. Kirurger
har bevidnet fjernstyrede operationer, som du har udført. Hvorledes gør du disse
ting?
Baba: Gennem min egen sankalpa - dvs. guddommelig vilje og
magt. I min egenskab af Avatar er denne magt et indre, iboende, fuldstændigt og
naturligt udtryk for min vilje og beslutning. Jeg behøver ikke noget mantra17
eller sadhana18, ingen tantra19 eller yantra20
for at udføre de såkaldte mirakler, som er naturlige i min tilstand. Min magt er
simpelthen udtrykket for eller hævdelsen af virkeligheden i den Guddommelighed,
som forener mig med alle ting, alle vegne, til alle tider og på alle steder.
Miraklerne hører Guds grænseløse magt til.
17 Mantra: et eller flere ord, en hymne, navne
for Gud, som gentages under meditation, og som leder sindet til fuld oplysning.
18 Sadhana: åndelig øvelse i selvopofrelse og
selvovergivelse, indebærer at alle tanker, ord og handlinger tilegnes Gud.
19 Tantra: yoga-retning.
20 Yantra: redskab, apparat.
Nu kommer vi til hovedpunktet i dit spørgsmål, dette
helbredelsesfænomen har et dobbelt aspekt. Jeg kan helbrede, frelse, endda
genoprejse mennesker, forudsat de er i en åndeligt modtagelig tilstand. Det er
ligesom med de positive og negative elektriske strømme. Min evne til at helbrede
kan sammenlignes med den positive strøm. Jeres hengivenhed for mig er den
negative strøm. Så snart de to føres sammen, tilvejebringer hengivenheden det,
der kaldes helbredelses miraklet.
Det er menneskets sind, der i virkeligheden er ansvarligt
for hans sygdom eller sundhed. Han er selv årsagen eller drivkraften til begge
dele. Så når det drejer sig om kurere eller helbredelse, må den for tilfældet
nødvendige tro skabes i hans sind. Alt hvad jeg gør er at udstyre ham med
tillidsfuldheden, viljen og magten til at helbrede sig selv. Det er min
uendelige kærlighed gengældt af styrken i min tilhængers tro på mig, der
frembringer det ønskede resultat.
Hverken
siddhis eller magiske tricks
top
Sp: Det er altså ikke siddhisk magt eller magiske tricks,
som dine kritikere antyder?
Baba: Det er hverken magiske tricks eller siddhisk magt.
Denne magt kan komme til enhver gennem den fornødne disciplin og passende yoga-øvelser,
men min magt til at beskytte, helbrede og til at materialisere genstande
hidrører fra Gud og kan kun benyttes af en Avatar. Den er på ingen måde udtænkt,
opnået gennem disciplin eller udviklet, men flyder fra selve den kosmiske kraft.
Sp: Nogle siger, at du befaler over usynlige ånder, som
kan overføre genstande fra et sted til et andet efter din ordre?
Baba: Jeg har ikke brug for at befale over usynlige ånder,
efter som min egen guddommelige vilje materialiserer genstandene. Jeg er alle
ting, alle vegne, alvidende, almægtig og allestedsnærværende; og derfor, hvad
jeg end vil, sker øjeblikkeligt. Ligesom kvaliteterne sandhed, kærlighed og fred,
er det noget der kalder de atmiske eller kosmiske kræfter bag Universet frem.
Sp: Dine tilhængere i Indien og også uden for påstår at
have sikre tegn på Babas nærværelse inderst i deres hjerter. Nogle har skrevet
om dig som deres iboende Gud. Hvad er forklaringen på dette fænomen?
Den iboende Gud
top
Baba: Dette er nåden avlet af min kærlighed for dem gengældt
af deres hengivenhed. Som jeg gentagne gange siger, tilhører vi dybest set alle
det samme Guddommelige Princip. Den guddommelighed, som er tilstede i hver
enkelt i form af en lille gnist, eksisterer i mig som selve flammen, og det er
min mission at udvikle hver eneste lille gnist af Gud i hver enkelt til den
Guddommelige flammes fuldkommenhed.
Det første krav i denne udvikling er, at den der modtager
nåden også fra sin side fremelsker den selvopofrelse, som er nødvendig for
fuldkommengørelsen. De, der bærer Babas nærværelse i deres hjerter som en
iboende Gud, hører til denne kategori af hengivne. De kommer til mig, ser mig og
hører mig, oplever min kærlighed til dem og tager imod den med hengivelse.
Således bliver de en del af mig og min Guddommelighed.
Til de tvivlende og forvirrede giver jeg denne
illustration. De, der gerne vil sikre sig perler fra havet, må nødvendigvis
dykke dybt for at få fat i dem. Det hjælper dem ikke at pjaske i de lave bølger
nær kysten og sige, at havet slet ikke har nogen perler, og at alle historier om
dem er falske. Ligeså hvis et menneske ønsker at opnå denne Avatars kærlighed og
nåde, må det også dykke dybt og blive nedsænket i Sai Baba. Kun da vil det blive
ét med mig i sit inderste hjerte.
Sp: Sai Babas kritikere spørger, hvorfor en Avatar
udrustet med Sankalpa og Shakti - dvs. guddommelig magt, ikke hjælper mennesker
i nød ved at sende regn i tørkeperioder eller skabe korn, hvor der er hungersnød.
Kan Baba ikke hjælpe menneskeheden med at styre naturkræfterne og afværge
katastrofer som jordskælv, tørke, oversvømmelse, hungersnød og epidemier?
Baba: Det er præcis, hvad jeg er i gang med at gøre ved at
levendegøre den iboende Gud i mennesket til at overvinde sådanne katastrofer.
Der er to måder, en Avatar kan hjælpe folk på; en øjeblikkelig løsning og en
langsigtet.
Enhver øjeblikkelig løsning ville stride imod den
fundamentale karakter i naturen selv såvel som mod Karmaloven om årsag og
virkning. De fleste mennesker lever i deres ønskers og egos materielle verden,
der er styret af denne lov. De høster frugten af deres handlinger. Dette
udvirker deres udvikling eller degenerering. Hvis Avataren griber ind for at
løse deres problemer øjeblikkeligt, ville det standse al handling og udvikling,
ja, standse selve evolutionen. Denne løsning kan fuldstændig udelukkes, fordi
den fuldstændigt ophæver naturens love.
Det andet og mere virkningsfulde alternativ frembyder en
langsigtet løsning, hvor-igennem Avataren leder menneskene selv til et højere
bevidsthedstrin for at sætte dem i stand til at forstå sandheden i de åndelige
love, så at de må vende sig til retfærdighed og ufortrødent arbejde for bedre
tilstande. Dette vil atter bringe dem i samklang med naturen og den Karmiske lov
om årsagssammenhæng. De vil så transcendere (overskride) årsags-virknings kredsløbet, som de i dag er indviklet i som ofre,
og derigennem befale over og styre naturens kræfter og blive i stand til at
afværge de katastrofer, du omtaler.
At hæve mennesket
til Gud
top
Sp: Du mener, at du inden længe vil hæve menneskehedens
bevidsthed til en Gud-lignende tilstand for at sætte dem i stand til at styre
deres egen skæbne?
Baba: Netop. De vil blive parthavere i min Sankalpa Shakti.
Jeg er nødt til at arbejde gennem dem, vække den iboende Gud i dem og udvikle
dem til en højere virkelighed for at sætte dem i stand til at beherske
naturlovene og naturkræfterne. Hvis jeg kurerer alting øjeblikkeligt og
efterlader folk på deres nuværende bevidsthedsniveau, ville de snart rode rundt
i det igen og fare hinanden i struben igen med det resultat, at den samme
kaotiske situation ville udvikles i verden.
Lidelse og elendighed er de uundgåelige led i det kosmiske
drama. Gud bestemmer ikke disse ulykker, men mennesket påfører sig dem som en
gengældelse for sine onde handlinger. Denne forbedrende straf får menneskeheden
til at forlade den urigtige vej og vende tilbage til den rette vej, så at han
kan erfare den Gud-lignende tilstand Sat - Chit - Ananda, dvs. væren, bevidsthed
og lyksalighed. Alt dette er en del af den store syntese, i hvilken det negative
tjener til at forherlige det positive. Således forherliger døden udødelighed.
Uvidenhed forherliger visdom. Elendighed forherliger lyksalighed. Natten
forherliger morgengryet.
Hvis Avataren bringer de ulykker, du nævner, til
øjeblikkeligt ophør, hvilket jeg kan gøre, hvis det er tvingende nødvendigt, vil
hele skabelsesdramaet med dets Karmiske lov falde sammen. Husk, at disse ulykker
ikke indtræffer på grund af, hvad Gud har gjort mennesket til, men i
virkeligheden på grund af det, mennesket har gjort mennesket til. Derfor er
mennesket nødt til at blive nedbrudt og genopbygget med sit ego tilintetgjort og
erstattet af en transcendental bevidsthed, så at han kan hæve sig over det
karmiske kredsløb til at herske over naturen og afværge dens ulykker. Dette er
Avatarens arbejde, som jeg for tiden er i gang med.
Et samarbejdende
broderskab
top
Sp: Dr. V.K. Gokak, tidligere rektor ved Bangalore
Universitet, har beskrevet din socio-økonomi som "revolutionernes revolution",
der forvandler individet såvel som samfundet som helhed. Ville du forklare
metoderne såvel som mekanismerne i denne revolution?
Baba: Jeg har ingen metoder eller mekanismer i den
vedtagne organisatoriske betydning. Min metode er ganske enkel, baseret på
forvandling gennem kærlighed, og mekanismerne er menneskeligt samarbejde og
broderskab, som igen kommer af kærlighed. Hvad vi behøver i dag er én eneste
menneskelighedens kaste, én fælles kærlighedens religion og ét universelt
hjertets sprog. Dette er den simple metode eller mekanisme, gennem hvilken både
individet og samfundet kan blive forvandlet. Grundlaget for forandringen er
således individuel forvandling gennem kærlighed. Kærlighed er mit instrument og
min handelsvare: hvad jeg end gør på det sociale eller økonomiske område, søger
jeg at gøre ved hjælp af og gennem kærlighed. Både den velhavende og den fattige,
som har brug for mig, kan kun komme til mig på basis af absolut ligestilling, og
jeg bruger dem til at få de eksisterende socio-økonomiske modsætninger til at gå
op i en højere enhed, i et samarbejdende broderskab.
Sp: Er det lykkedes dig at fremkalde denne enhed, Swamiji,
især med de velhavende og magthavende klasser?
Baba: Jeg har ikke nået dem alle som klasse, men i den
udstrækning jeg er i stand til at kontakte dem individuelt, er resultaterne
opmuntrende. De velhavende og magthavende frembyder selvfølgelig et vanskeligt
problem i denne forvandlingsproces. Det skal gribes an på en særlig måde. De
mere fattige er på den anden side meget samarbejdsvillige. De forstår,
værdsætter og støtter mine planer og ideer.
Sp: Hvad er din løsning på denne stadig stigende konflikt
mellem rigdom og magt på den ene side og fattigdom og svaghed på den anden?
Baba: Forvandlingen af begge til ét samarbejdende
broderskab på lige vilkår uden konkurrence eller konflikter. Dette kan kun opstå
gennem sandhed og kærlighed. Hovedpunktet er at smelte de to klasser sammen til
én enkelt klasse. Problemet bliver imidlertid at bringe dem sammen om et fælles
grundlag eller program. Velhavende mennesker lever isoleret i en bestemt stand
under bestemte vilkår. De fattige er også på tilsvarende måde isoleret i en
anden stand under andre vilkår. Hvordan fører vi dem sammen? Jeg gør det på
mange måder ved at bryde skrankerne omkring rigdom og fattigdom og skabe en
følelse af lighed og enhed mellem de fattige og de rige. I denne ashram21
ser I, at de bor og arbejder sammen, ja, endda udfører tarveligt arbejde sammen
på helt lige vilkår. Her er der overhovedet ingen skelnen, heller ikke nogen
specielle faciliteter for de rige. De bor, spiser, arbejder, tilbeder og sover
ligesom de fattige. Alle lever som i et fællesskab af arbejdere for at dele
ashramens spartanske vilkår.
21 Ashram: a-sram, et sted, hvor mennesket ikke
har nogen srama, dvs. besvær, bryderier, anstrengelser. En mesters bolig, hvor
han og hans disciple opholder sig.
Fred i sindet
hinsides rigdom
top
Til trods for vor strenge disciplin, ønsker industrifolk og
forretningsfolk at komme her. Hvorfor? Fordi de opnår en fred i sindet hinsides
materielt velbefindende, hvilket ingen rigdom eller magt på jorden kan købe
eller fremskaffe.
På denne måde lukker vi op for dem til en vidunderlig
verden af åndelige rigdomme, og for at opnå dem bliver de nødt til at ofre
materielle fornødenheder og bekvemmeligheder. Min mission er at vise dem vejen
til den fred i sindet, som alle, rig såvel som fattig, længes efter. I denne
åndelige udviklingsproces lærer den søgende, at denne tilstand af lyksalighed
ikke kan købes eller foræres til nogen anden end til en selv. Den kan kun komme
fra Guddommelighedens Universelle kilde, den iboende Gud, som omslutter både
rige og fattige. Denne opfattelse skaber et fællesskab, et broderskab mellem de
rige og de fattige, hvor man giver og tager. De, der har for meget, er nødt til
at opgive deres unødvendige livsgoder, medens de, der har for lidt, får deres
behov opfyldt.
Når alt kommer til alt tilhører hele menneskeheden én og
samme klasse, kaste eller religion. Det guddommelige princip i hver og en af dem
udgår fra én og samme Gud. Denne fundamentale enhed må åbenbares for dem gennem
direkte kontakt med åndelige realiteter og den overbevisende og oplivende kraft
i kærligheden, indtil de bliver en del af den universelle arbejdets,
Gudsdyrkelsens og visdommens religion.
Materiel
rigdom er åndelig fattigdom
top
Sp: Alt dette ville være et enkelt budskab hilst velkommen af
de fattige, siden de ikke har noget at miste og har alt at vinde gennem din
filosofi, men hvad med de rige, som ville miste alt, hvis de fulgte den?
Baba: Det er problemets kerne. De bliver simpelthen nødt
til at slippe deres falske værdier, give afkald på dem og udslukke dem, hvis de
ønsker min nåde. Så længe folk fortsætter med at være slaver af materialistiske
definitioner på rigdom og fattigdom, kan der ikke findes nogen løsning. Jeg
forsøger derfor at omstille deres sind og hjerter til åndelige værdier og
sandheder.
Hvem er, når alt kommer til alt, det rigeste menneske? Den
der har de mest omfattende livsbehov og derfor de største bryderier og
bekymringer? Eller den der er tilfreds med de simpleste livsfornødenheder og
derfor er mere eller mindre fri for ønsker og forholdsvis lykkelig? Bedømt ud
fra kriteriet om lykke er de fattige åndeligt rige, medens de rige er åndeligt
fattige. Det er ikke materiel men åndelig tilfredsstillelse, der i den sidste
ende gør livet værd at leve.
Som jeg har sagt før, et liv uden ønsker bringer
Guddommeligheden til mennesket; og de, der søger min nåde, må aflægge ønsker og
begærlighed. Rigdomme frembyder en skæbnesvanger fristelse. De er kilden til og
årsagen til menneskelig trældom. Begæret efter at hæve levestandarden kan aldrig
blive tilfredsstillet. Det fører til mangedobling af behovene og deraf følgende
bryderier og frustrationer.
Ingen nåde uden
opofrelse
top
Løsningen ligger i vores betoning af livskvalitet over for
levestandard, af ophøjet tænken og beskeden levevis. Sindet er hesten og kroppen
er vognen: For at opnå åndelig fred må man sætte den ophøjede tænknings hest
foran det materielle velbefindendes vogn.
Sp: Dette er sund filosofi, men hvordan omsætter du den i
handling?
Baba: De rige såvel som de fattige kommer til Sai Baba for
at søge kærlighed, fred og frigørelse fra deres problemer eller vanskeligheder.
Min recept til dem lyder: vær absolut uselviske og uden ønsker. For de fattige
er dette naturlige tilstande eller vilkår. Derfor flyder min kærlighed til dem
for at tage imod deres selvopofrelse. Således opnår de min nåde.
Abesindets trældom
top
De rige kan på den anden side ikke opnå denne nåde uden at
give afkald på deres materialistiske livssyn og selviske tilknytninger. Derfor
bliver det absolut nødvendigt for dem at ofre materiel begærlighed for at kunne
modtage åndelig nåde. Jeg fortæller dem: egoet lever gennem at få og glemme
(getting and forgetting). Kærligheden lever gennem at give og tilgive
(giving and forgivning).
På denne måde ændrer jeg deres åndelige indstilling. Jeg forvandler deres
abe-sind til kærlige sind, der giver og tilgiver.
Sp: Abe-sind, Baba! Hvad mener du med det?
Baba: Det er den form for mentalitet, som bønderne
udnytter til at fange og aflive aber. Når bonden vil fange en abe, bruger han en
stor potte med en snæver åbning som fælde. Aben finder potten og stikker poten
ned i den for at gribe så meget som muligt af indholdet. Så snart den gør det,
er den ude af stand til at trække poten tilbage gennem åbningen. Den forestiller
sig, at en eller anden inden i potten holder fast i dens pote, så den bakser med
potten og prøver at rende af sted med den. Ingen holder på aben: den har fanget
sig selv på grund af sin begærlighed. Hvis den bare slipper det, den har i poten,
bliver den fri af det, der binder den. På samme måde, fortæller jeg de rige
mennesker, er mennesket fristet af rigdom, nydelse og ønsker her i verden. Når
det fortaber sig i sådanne tilknytninger og lider under konsekvenserne af sin
begærlighed, tænker det, at noget holder det nede. Det gør sig ikke klart, at
det selv er ansvarligt for denne trældom. I samme øjeblik det opgiver materielle
rigdomme og ønsker, vil det være fri. Jeg får mennesket til at erkende sin
trældom under abe-sindet og frigøre sig selv.
Babas åndelige
socialisme
top
Sp: Baba synes at foreskrive en slags åndelig socialisme
baseret på en overførsel af rigdomme til et fond22 med det formål at
afskaffe fattigdom?
22 engelsk: Trusteeship - et økonomisk juridisk
begreb, som ikke findes i Danmark, men som nærmest er lig "selvejende
institution".
Baba: Ja, et fond baseret på kærlighed, samarbejde og
broderskab. Hvad andet kan man gøre? Ændringen må udvikle sig fra hjertet, den
kan ikke påtvinges udefra. Alle materielle doktriner er slået fejl i deres
forsøg på at indføre nogen virkelig omdannelse. Der er ingen lighed nogen steder.
Kun åndelig forvandling til en livs-holdning helt uden ønsker kan gennemføre den
tvingende nødvendige revolution i den menneskelige bevidsthed, fra hvilken alene
de ønskede ændringer kan opstå.
Vi er nødt til at omstille samfundet fra falske til
virkelige værdier. Vi må overbevise folk om, at forestillingen om en høj
levestandard som ideal er forkert. I stedet bør man leve og tænke på et højt
niveau på grundlag af ydmyghed, moral, medfølelse og ubundethed i modsætning til
den eksisterende begærlighed efter en luksus, som kan måle sig med andres, og et
iøjnefaldende forbrug. Folk må overbevises om, at den eneste måde at vække den
latente Guddommelighed i dem er ved at beherske ønsker og besejre begærlighed
efter nydelse og luksus, i stedet for at være slave af disse materialistiske
værdier.
Sai-vejen til dharma
top
Sp: Så går jeg ud fra, at de forskellige uddannelses- og
socialforsorgsorganisationer, ledet af Baba - lidt over tre tusinde i alt - er
bestemt til at skabe de pionerer, der er nødvendige til at gennemføre de ønskede
socio-økonomiske forandringer gennem kærlighed og overtalelse?
Baba: De er bestemt til at sætte den nye generation på
Sai-vejen for sandhed, rigtig handling, fred, kærlighed og ikke-vold. Deres
motto - Arbejde er Guds-tjeneste og Pligtopfyldenhed23 er Gud - søger
at indføre den nye sociale samfundsorden forbundet med Sathya - dvs. sandhed og
Dharma - nemlig rigtig handling
23 engelsk: Duty is God, gennem at udtrykke sin
indre sandhed (Sathya, se note 3) i handling (at udføre sin Dharma, se note 6),
udtrykker man Gud. I andre tekster om og af Sai Baba oversættes det ved: Dharma
is God. o.a.
Sp: Indien er blevet beskrevet som et rigt land bestående
af fattige mennesker. Vi har alle verdens rigdomme bundet i skødet af vor gode
jord. Og alligevel forbliver folket økonomisk fattigt og tilbagestående. Har du
nogen løsning til at bringe vor økonomi på fode?
Baba: Din analyse er korrekt. Løsningen på det problem, du
har rejst, ligger i hårdt arbejde og forøget produktion på basis af samarbejde.
For at gennemføre dette må man befri folket for individualismens, begærlighedens,
og selviskhedens syge. Hvert enkelt individ må lære at tænke og arbejde i den
bredere opfattelse af samfundet og dets behov. Når det først er sket, vil der
blive mindre snak og mere arbejde.
Her er det igen den åndelige vej, der kan frelse landet og
verden fra uretten i den materialistiske samfundsorden. Hvad vi trænger til er
en sammensmeltning af de materielle og åndelige sider af livet. Det vil udstyre
mennesket med den sociale samvittighed og samarbejdsånd, som er nødvendig for at
skabe national rigdom og velstand gennem uselvisk arbejde for fællesskabet.
Sp: Det er en meget god plan, Swamiji, men vanskeligheden
er, at al rigdom skabt gennem arbejde viser sig at finde vej til lommerne på det
rige og stærke mindretal. Har du en åndelig medicin imod denne ulighed?
Baba: Der er ingen tvivl om, at fordelingen ikke foregår
anstændigt. De eksisterende doktriner om lighed, socialisme osv. har ikke
formået at indføre lighed i fordelingen af rigdomme og besiddelser.
Vanskeligheden ligger i, at man kan fordele rigdom, jord og ejendomme ligeligt
gennem lovgivning, men kan lovene frembringe ligelighed i folkets ønsker? Hertil
kræves åndelighedens helbredende indflydelse.
Til at begynde med må man tøjle ønsket og dets skadelige
følger. Vi må overbevise de rige om, at ønsket og dets opfyldelse, når det
drejer sig om materialistiske fornødenheder, er et aspekt af abe-sindet, som kun
kan skade dem og bringe dem ind under trældom. Det alene vil løse problemet om
ulighed og den skæve fordeling.
De rige bliver nødt til at opgive deres ødsle behov, de
fattige vil få, hvad de behøver og lidt til; og denne proces vil indføre en mere
ligelig fordeling.
Sp: Vil du som en afrunding af dette punkt, Swamiji,
sammenfatte hovedårsagerne til Indiens sociale og økonomiske tilbageståenhed?
Baba: Set fra et rent materielt synspunkt er det et
spørgsmål om udbud og efterspørgsel. På grund af de overvældende materielle
værdier i vort samfund stiger efterspørgslen mere og mere, medens udbudet
forbliver det samme eller falder. Løsningen er øjensynlig at øge udbudet eller
sænke efterspørgslen. Dertil kommer selvfølgelig problemet med den voksende
befolkning. Dette tresidede problem i den økonomiske uligevægt må nødvendigvis
åndeliggøres, hvis en effektiv løsning skal findes.
Mindre bagage,
bedre rejse
top
Det er her, vores fastholdelse af et liv uden ønsker, i
hvilket de menneskelige behov er reduceret til de mest enkle fornødenheder,
kommer til undsætning som den eneste mulige udvej til en genoprette social og
økonomisk balance. Behersk jeres ønsker, nedsæt jeres behov, lev i åndelig
enkelhed, og de tilgængelige ressourcer vil være tilstrækkelige til hele
menneskeheden. Ja, mere end det, spændingerne i et konkurrencebetonet
socioøkonomisk system vil blive opløst, og freden i sindet bliver genoprettet.
Livet er som en rejse i et fartøj mellem fødsel og død.
Kroppen er fartøjet, I kører i, til I når døden. Jo mindre bagage I medfører, jo
bedre. Hvorfor belemre jer selv med verdslige rigdomme og materielle
bekvemmeligheder, når I kan blive nødt til at ændre kurs, eller måske kommer ud
for trafiksammenbrud eller ulykker, og i alle tilfælde, for enden af rejsen
bliver I nødt til at efterlade alle jeres ejendele bortset fra jeres Atma. Ville
det ikke være bedre at lytte til den udødelige ånd frem for at spilde tiden, som
bare løber fra jer, med at samle rigdomme og sikre jer bekvemmeligheder? Dette
er den åndelighedens logik, jeg søger at ændre folks holdning med.
Hvorfor
ingen græskar eller agurker
top
Sp: Baba har allerede afklaret de fleste af de spørgsmål, der
er rejst af Dr. Narasimhiah og andre kritikere. Et par stykker mangler endnu at
blive besvaret. Narasimhiah spørger, hvorfor du ikke materialiserer et græskar
eller agurk eller et ur med et særligt mærke på for at bevise, at det er noget,
du har skabt, og ikke bare er en flytten rundt med noget, en anden har lavet?
Baba: Græskar og agurker kan materialiseres lige så let
som ringe eller andre genstande. Men de er forgængelige ting, og hele værdien i
materialiseringer ligger, som jeg allerede har forklaret, i deres bestandighed.
Derfor er ringe eller ure mere egnede som talismaner eller midler til kontakt og
kommunikationen mellem Avataren og hans hengivne.
Det, de prøver at fremhæve er, at store genstande som
græskar ikke kan overføres, medens små ting som ringe kan. Men som jeg gentagne
gange har sagt, overfører jeg ikke genstande ved behændighed. Jeg skaber dem som
talismaner. Med hensyn til spørgsmålet om en ring eller et ur med et særligt
mærke på for at bevise, at det er noget, jeg selv har skabt, kunne du tænke dig,
at jeg materialiserede et eller andet til dig?
Miraklet med Om-ringen
top
Sp: Ja, Swamiji, det vil jeg meget gerne.
Baba bevægede sin hånd i luften og frembragte en sølvring,
der bar inskriptionerne "OM"24 i midten og "SAI RAM" på siderne, og
holdt min højre hånd for blidt at sætte ringen på min langfinger. Den passede
helt nøjagtigt, og det var lige præcis, hvad jeg ønskede mig af Baba.
24 Om (udtales: A-U-M): urlyden, hvoraf hele
universet er opstået, Brahmas, den højeste universelle virkeligheds lyd, som
svinger i alt det skabte. "A" repræsenterer den vågne tilstand, "U" drømme
tilstanden, "M" den dybe søvn. Når A-U-M synges, skifter lyden langsomt fra A
over U til M, men udåndingen er konstant under hele sangen. Sådan skifter
bevidsthedens tilstande fra vågen til drøm og til dyb søvn, men det
uforanderlige Selv (Atma) er altid til stede.
Sp: Mange tak, Baba, du har besvaret mit spørgsmål meget
smukt. Nu kommer vi til Narasimhiahs ubesvarede spørgsmål med hensyn til den
falske Sai Krishna fra Pandavapura, afsløret af hans komite som snyd og bedrag?
Han påstår, at drengen var protegeret af dig.
Ingen
kontakt med den falske dreng
top
Baba: Jeg kan forsikre jer om, at der absolut ikke er
nogen forbindelse mellem ham og mig, Hans folk har adskillige gange forsøgt at
arrangere et møde mellem os, men vi har afslået deres anmodninger. Naturligvis
kommer der tusinder af mennesket her til darshan25, som du så i
morges. Der er andre, der giver sig ud for at være mine disciple eller tjener
penge på at bruge mit navn. Eftersom dette sker ikke blot her, men i andre
stater og selv i udlandet, kan vi ikke gøre noget som helst ved det. De afslører
sig selv før eller senere, ligesom denne dreng gjorde det. Jeg har absolut ingen
forbindelse med eller noget forhold til sådanne mennesker.
25 Darshan eller Darsan: at se Herrens form og
modtage hans velsignelse. Bruges også om det at se sin Guru eller en hellig
eller stor personlighed.
Sp: Narasimhiah-komiteen vil gerne undersøge dine mirakler
videnskabeligt under kontrollerede omstændigheder, som de udtrykker det. Ville
du udtale dig om denne uoverensstemmelse?
Baba: Hvordan kan naturvidenskaben, som er bundet til en
fysisk og materialistisk opfattelse, udforske transcendentale fænomener uden for
dens horisont, rækkevidde eller fatteevne. Det er øjensynligt en fejlslutning.
Det ene tilhører det materielle og det andet det åndelige plan. Videnskaben må
begrænse sine undersøgelser til ting inden for de menneskelige sansers område,
hvorimod åndelighed transcenderer (overskrider) sanserne. Hvis I ønsker at forstå den åndelige magts natur, kan I
kun gøre det gennem åndelighedens vej og ikke gennem videnskaben. Hvad
videnskaben har været i stand til at opklare er blot en brøkdel af de kosmiske
fænomener, den har imidlertid en tilbøjelighed til at overdrive sin indsats.
Sp: Det er sandt, Swamiji, men videnskaben udvikler sig
hele tiden, således at gårsdagens metafysik bliver dagens fysik.
Sankthansorm i sollys
top
Baba: Helt rigtigt, men den er stadig blind for den uhyre
og usynlige bevidsthedens verden. Selve den kendsgerning, at videnskaben
forandrer sig hele tiden, beviser, at den umuligt kan udforske den endelige og
absolutte sandhed. For år tilbage hævdede videnskabsmænd, at atomet ikke kunne
spaltes, men senere lykkedes det dem at spalte det. De er stadig uvidende om
realiteterne omkring prana-kraften26 bag atomet og de mindste af dets
bestanddele.
26 Prana: livsånde, livskraften, livets inderste
væsen.
Videnskaben er blot en sankthansorm i lyset og
stråleglansen fra solen. Det er sandt, at den kan udforske, opdage og indsamle
en mængde informationer om naturen og dens ting. Åndeligheden, på den anden
side, hersker over det kosmiske område, hvor videnskaben ikke har nogen plads.
Det er derfor, nogle af viden-skabens opdagelser er nyttige, medens andre kan
være katastrofale. Som jeg har sagt før, er dr. Narasimhiah og hans gruppe
ligesom de telugutalende mennesker, der går i biografen for at se en
tamilsproget film. De vil kun se danserne, slagsmålene og volden, heltene og
skurkene, stjernen med det smukke ansigt og alle den slags overfladiske ting,
men de vil gå glip af de finere aspekter som musikken og poesien, handlingen,
dialogen, morsomhederne og lignende.
Forkert ånd og
fremgangsmåde
top
Imidlertid er alle, som jeg har sagt det igen og igen, som
ønsker at forstå mig, velkommen her. Det er ånden bag undersøgelsen, som er
betydningsfuld. Udenlandske parapsykologer er kommet her og har undersøgt mig i
sådan en positiv og konstruktiv ånd. I har set deres rapporter. De skriver ikke
læserbreve eller stiller krav gennem pressen.
Narasimhiahs fremgangsmåde var ufin; det var derfor, jeg
afviste ham. Hvis det ikke havde været tilfældet, ville han have været velkommen.
Jeg kalder ikke mennesker hertil, for at de skal bøje sig for en Gud. Jeg
ønsker, at de skal komme, se, høre, studere, iagttage, erfare og erkende Baba.
Kun da vil de forstå mig og værdsætte Avataren.
Sp: Dr. Narasimhiah hævder, at ifølge naturvidenskaben "kan
intet skabes ud af intet". Du har øjensynligt modbevist denne naturvidenskabens
lov med en transcendental formel til at kontrollere kosmisk energi og fremdrage
overnormal (paranormal) kraft. Kan du forklare dette mysterium?
Baba: Formlen, at intet kan skabes ud af intet, passer til
de begrænsede områder og dimensioner inden for naturvidenskaben. Den gælder
overhovedet ikke for åndelighedens transcendentale område og dimensioner. I
dette område kan hvad som helst skabes af den højeste vilje. Alt det, der
eksisterer, kan bringes til at forsvinde, og hvad, der ikke eksisterer, kan
bringes til syne. Vor historie og tradition, vore skrifter såvel som vor
litteratur er fyldt med den slags begivenheder, man kalder mirakler. De
materielle love og formler gælder simpelthen ikke for Gud. For mig er det ikke
et spørgsmål om hverken et mysterium eller en mysticisme. Hvad jeg vil, det sker:
Hvad jeg befaler, det materialiseres.
Sp: Rektoren27 synes at spotte dit udsagn om,
at "Gud er i os alle". Han spørger: "Er dette ikke ren og skær virkelighedsflugt?
Hvordan kan Gud være usikker på sig selv?.
27 Rektoren er her formodentlig Dr. Narasimhiah
o.a.
Gud eksisterer i os
alle
top
Baba: Hans spørgsmål modsiger selve fundamentet i indisk
filosofi såvel som i de fleste religioner. Alle vore skrifter hævder, at Gud er
til stede i enhver. Ifølge Vivekananda: "Gud er til stede i alt". Det eneste,
der er manifesteret og fælles for hele verden, og rent faktisk regerer og styrer
hele universet, er Gud. Intet andet eksisterer i virkeligheden end Gud.
Mine udsagn er ikke virkelighedsflugt, men den
grundlæggende og evige sandhed. Jeg siger ikke således, fordi jeg er usikker på
min egen Guddommelighed. Det er min tillid til dens absolutte og totale
autenticitet, der får mig til at stadfæste denne kendsgerning. Det er
videnskabsmændene, der er så usikre på sig selv, at de hengiver sig til
virkelighedsfjerne teorier.
For eksempel siger de, at månen er livløs. Samtidig hævder
de, at alt stof består af atomer i stadig bevægelse. Jamen, er månen da ikke en
sammenhobning af de samme atomer i bevægelse? Hvordan kan den så være livløs?
Der findes intet stof, som ikke består af atomer, elektroner og protoner, der
alle er i uafladelig bevægelse. Denne energi er også Gud.
På samme måde findes der heller intet menneskeligt væsen,
i hvilket der ikke er nogen Guddommelighed. At sige, at der ikke er nogen Gud i
mennesket, er det samme som at sige, at der ikke er nogen atomer i månen eller
andre store ansamlinger af stof. Guds allestedsnærværelse er blevet beskrevet
således i vore gamle tekster: "Ano Raniyam Mahatoo Maniyam"
(Gud er en lille partikel i den allermindste
partikel og en stor masse i den største af alle masser). Hvordan kan man i denne sammenhæng sige, at Gud ikke er i
mennesket?
Ingen
begunstigelse af rigdom og magt
top
Sp: Et andet relevant spørgsmål rejst af dine kritikere
er, at du viser de rige og mægtige mennesker større begunstigelse end de fattige
og svage, når det gælder guddommelige gaver, mirakuløse helbredelser og
individuelle darshans. Er dette sandt? Og i bekræftende fald, hvorfor?
Baba: Det er usandt. Jeg aldrig hverken ser eller gør
nogen forskel mellem rige og fattige. Jeg ser kun på dem ud fra deres
hengivenhed, deres ønsker, det offer de er villige til at bringe og deres
vanskeligheder. Du var her i morges og så hundrede af mennesker, nogle få rige,
størsteparten fattige. Bemærkede du, at jeg gjorde nogen forskel? Alle dem, jeg
tog med mig ind i dette rum, var fattige og svage, syge og besværede. Set med
mine øjne bringer de, der for verden synes rige og mægtige mennesker, faktisk
deres bekymrede, besværede hjerter og syge sind til mig. Jeg helbreder dem ved
at bede dem opgive materiel rigdom og magt til fordel for åndelig fred og nåde.
Babas største mirakel
top
Sp: En af dine disciple, oberst Dilip Singh, skrev til
"Blitz" fra Ludhiana for at meddele, at den polemik, der er sat i gang af
Narasimhiah- komiteen skal blive hyldet som Sathya Sai Babas største mirakel,
fordi den vil slå hans navn, ry og tro fast over hele verden. Er Baba enig i det?
Baba: På en måde er det sandt. Resultatet er godt. Det har
prøvet og bevist mine tilhængeres troskab. Bortset fra det, ville Karanjia være
til stede her hos mig i dag, hvis det ikke var for Dr. Narasimhiah og hans
kampagne? Sådan virker det alt sammen for det gode.
Selvrealisering er Gudrealisering
top
Sp: Ud fra hvad Baba hidtil har sagt, forekommer din
mission at være den at sætte menneskeheden i stand til at genopdage og
legemliggøre deres tabte Guddommelighed. Har jeg ret?
Baba: Du har ret. Når mennesker sætter sig for at erkende
sit sande Selv, så vil Gud blive åbenbaret for ham. Selv-realisering er
Gud-realisering. Med helt enkle ord, er det erkendelse af, at I ikke bare er en
krop og et sind med fysiske organer, men at der inden i jer er et Selv - Atma,
som er Gud - adskilt fra disse forgængelige ting. Dette Selv er almægtigt,
allestedsnærværende, alvidende. Forståelsen af denne sandhed sætter jer på den
rette vej til Gud-realisering. Derfor siger jeg til dem, der kommer til mig: du
som krop, sind og sjæl er maya28, slet og ret en flygtig illusion.
28 Maya: "det som ikke er". Maya er ikke noget i
sig selv, noget substantielt. Dens tilstedeværelse sluttes ud fra de virkninger,
den frembringer. Dens indflydelse kan bedst forstås gennem eksemplet med
plantesaften, der frembyder sig som et træ. Hver fiber af træet er ikke andet
end plantesaft, trukket op af jorden. Saften viser sig som et træ, men forbliver
dog saft. På samme måde viser den absolutte, Brahman, sig - gennem mayas
indflydelse på sindet - som den manifesterede verden, men forbliver dog Brahman.
Hvad du virkelig er, nu og for evigt, er Væren, Bevidsthed
og Lyksalighed. Du er Guden i dette univers. Det er dig, der kontinuerligt
skaber hele universet og trækker det sammen. Du har evnen til at bryde krop-sind
trældommen og udvide dit Selv til at omfatte jorden, solene og planeterne, hele
det vidtstrakte univers i dig selv. Men for at opnå denne uendelige, universelle
individualitet, er du nødt til at aflægge den ynkelige lille ego-bundne
individualitet og skabe nye dimensioner, som ikke kan findes på jorden og dog
nødvendigvis må erfares på jorden.
Gud er inden i dig. Søg ham, føl ham, tag imod ham. Han er
dér dybt inde i dig. Selvet. Det, der betyder noget, er ikke kroppen, heller
ikke sindet, heller ikke hjernen. Det er ikke selve ønsket, heller ikke er det
genstanden for ønsket, der betyder noget. Over dem alle er du. Selvet, Atma, Gud.
Alle disse ting er simpelthen ydre manifestationer af den iboende Gud. Det er
dig, der kommer til syne som den smilende blomst eller den blinkende stjerne. Du
har alt inde i dig. Find det. Åbenbar det. Vid det. Virkeliggør det. Så vil du
se, at verden intet har at tilbyde, som du kan ønske dig.
Som en elektrisk strøm
top
Sp: Alligevel er vi nødt til at leve og fungere i kroppens
og sindets materielle verden. Antyder Baba, at vi aflægger det materielle legeme
for at opnå realisering? Det ville betyde døden!
Baba: Man behøver ikke at aflægge kroppen og sindet. De er
ligesom ventilatoren og den elektriske pære, I kan se oven over jer, eller
båndoptageren I har med jer. Vi er nødt til at bruge dem. Samtidig kan vi ikke
glemme kendsgerningerne omkring den elektriske strøm, som gør dem til værdifulde
brugsgenstande. Uden elektriciteten ville de ingenting betyde. Sådan er også
kroppen og sindet der, og I kan ikke tilintetgøre dem. Men I må gøre jer klart,
at de også ville være livløse og unyttige genstande uden det guddommelige
princip, som strømmer igennem enhver krop, ethvert sind og ethvert organ.
Bevidstheden om denne Guddommelighed hjælper jer til at overvinde krop-sind
egoet og hæve jer over det til Selvet og til Gud-realisering.
Sp: Hvis jeg forstår dig rigtigt, går vejen til oplysning29
gennem at transcendere grænserne for krop og sind, således at Jivatma30,
den legemliggjorte ånd, kan forenes med Paramatma31, den Kosmiske Ånd.
Sammensmeltningen er Gud-realisering.
29 Oplysning: den bevidsthedstilstand, hvor
bevidstheden er i direkte samklang med de kosmiske love, hvor ens tanker
naturligt bliver fuldbyrdet uden synderlig anstrengelse, hvor sindet er befriet
for lidelse, hvor man handler for at fuldbyrde den kosmiske udvikling og ikke
for at opnå personlig tilfredsstillelse, således at ens handlinger ikke længere
binder én til reinkarnationskredsløbet.
30 Jivatma: sjælen, mennesket, selvet, jeg-bevidstheden,
den individualiserede uvidenhed.
31 Param-atma: den universelle sjæl, Virkeligheden,
Skaberen, Det Højeste Selv, den ophøjede Atma, Brahma, Gud, Det Absolutte,
hvorfra alt er udgået, i hvilket alt eksisterer, i hvilket alt opgår.
Baba: Du har forstået det rigtigt. Dette er individets
funktion såvel som samfundets. Ethvert medlem må sættes i stand til at realisere
denne atmiske sandhed, som omfatter og sammenfatter hele verden. Det er ikke
kaster, klasser, grupper, familier og samfund, der fører menneskeheden sammen,
men den kendsgerning, at hele menneskeheden tilhører den ene og samme Atma, som
er Gud. Denne faktor bringer "menneskehed" ind i mennesket igen for at gøre det
til et socialt bevidst menneskeligt væsen. Som Shastraerne siger: "Vasudhaika
Kutumbakam", hele verden er én familie. Denne enhed, der kommer fra Gud, kan
erfares af enhver gennem erkendelsen af overhøjheden af Selvets eller Atmas
fællesnævner i hvert enkelt individ.
Atomkrigens terror
top
Sp: Dit mål kan altså sammenfattes til et menneskehedens
broderskab, som skal opnås gennem kærlighedens lære?
Baba: Ja, hvad ellers kan frelse verden fra atomkrigens
ild? Alting peger hen imod, at rædslen i denne kæmpebrand er på vej; og min
mission er at komme branden i forkøbet gennem at genoprette Dharma og den
åndelige Lov om én Gud, én religion, ét sprog der omslutter én menneskehed. Jeg
prædiker kun én k ærlighedens religion for Alle, som alene kan samle
menneskeslægten i et menneskets broderskab under Guds faderskab. Jeg kender kun
ét hjertets sprog hinsides sindet eller intellektet, som binder menneske til
menneske og menneskeheden til Gud, og som derigennem skaber gensidig forståelse,
samarbejde og et fælles liv i fred og harmoni. På dette fundament ønsker jeg at
bygge en menneskehed uden nogen religiøse, kastemæssige eller andre skranker i
et Universelt Kærlighedens Rige, som kunne sætte mine tilhængere i stand til at
føle hele verden som deres familie.
Sp: Vel talt, Baba - men ville denne Dharma med dens
orientering mod hinduismen ikke komme i konflikt med de etablerede religioner?
Baba: Nej, slet ikke, fordi mit mål er oprettelsen af
Sanathana32 Dharma, som tror på én Gud, således som erklæret af
grundlæggerne af alle religioner. Ingen er derfor nødt til at opgive sin
religion eller guddom, men kan gennem dem tilbede den ene Gud i alt.
32 Sanathana: uden begyndelse. Sanathana Dharma:
den urgamle visdom, den evige vej, den moralkodeks som altid har eksisteret, og
som mennesket har i sig inderst inde.
Jeg er ikke kommet for at bringe forvirring eller ødelægge,
men for at bekræfte og retfærdiggøre enhver i sin egen tro.
Den dharmiske vej
til fred
top
Sp: Men hvorledes vil det forhindre et atomart ragnarok?
Baba: Gennem at fjerne alle årsager, kilder, barrierer og
provokationer på grund af klasse, kaste, tro, farve og race og erstatte det
eksisterende had og vold med kærlighed og ikke-vold. Jeg er kommet for at bringe
menneskeheden et evangelium om fredeligt samarbejde til at erstatte den
nuværende optrapning af den fælles udslettelse.
Mange tak, Swamiji, jeg er dig så meget desto mere
taknemmelig, som jeg virkelig ikke ventede, at du ville besvare hele min lange
liste af spørgsmål.
Kilde: "The heart of Sai" af R.
Lowenberg
*Online
kildehttp://www.sathyasaibaba.dk/
|