Mirakelmanden Sai Baba
Refrence : www.jp.dk
Stemningen er forventningsfuld.
Vi sidder tusindsvis af mennesker på marmorfliserne i den store åbne
ashram - mændene til venstre og kvinderne til højre.
Foroven hænger flere hundrede krystallysekroner under det smukt
dekorerede loft. Foran rejser sig en paladslignende facade udsmykket med
elefanter og figurer fra den hinduistiske mytologi. Her er plads til
10.000 hengivne.
I dag er vi måske det halve, som vi sidder her tidligt på eftermiddagen
og venter. Kvinderne i hvide og spraglede sarier - mændene hovedsagelig
klædt i hvidt.
Der småhviskes kun en anelse. Hovedparten er tavse og koncentrerede.
Nogle er fordybet i meditation. Andre læser i hellige skrifter. De
fleste blot opmærksomme på indgangen til templet ovre ved sidegemakket
på kvindesiden.
»Han kommer ...«
Et kollektivt suk går igennem forsamlingen.
»Han kommer derovre,« hvisker min indiske sidemand og peger.
Iført en enkel, orange kjortel træder en lille, spinkel mand med afrohår
ind i rummet. Langsomt og sindigt bevæger han sig fra sideindgangen ind
blandt menigheden på gulvet, mens et korps af hjælpere skaber en
passabel sti gennem den tæt siddende menneskare uden at forfalde til
overdreven blødsødenhed.
Sai Baba er kommet.
Guruen, avataren eller den personificerede guddommelighed giver sig god
tid. Breve rækkes op til ham fra ivrigt udstrakte arme. De udvalgte
tildeles et par venlige ord, andre får et nik, et smil, et blik, en
berøring. Stakken med breve vokser i hans venstre hånd. Med højre hånd
foretager han hele tiden små stødvise bevægelser. Knipser med fingrene,
velsigner, strækker håndfladen eller roterer i håndledet.
En guldring i hånden
En midaldrende mand bliver bedt om at rejse sig. Mens manden mumler
nogle bønner med hænderne samlet foran ansigtet, vender Sai Baba
håndfladen ned, lader hånden rotere, knipser med fingrene - og ud af den
tomme luft materialiseres en guldring.
Mængden gisper - og de nærmest siddende klapper.
Ringen glider på mandens finger som var den støbt til ham, og han sætter
sig overvældet ned igen.
Sai Baba har udført seancens første mirakel.
Kort efter indtræder det næste.
Fra hans fingerspidser strømmer hellig aske, vibhuti, ned i hænderne
på en gruppe unge mænd. De nærmeste maser desperat på med fremstrakte
hænder for at få del i den guddommelige gave.
Dagens tredie mirakel sker ovre i kvindesektionen og kan kun registreres
fra denne ende af hallen i kraft af kvindernes klappen.
Sai Baba forsvinder ind i et rum i paladset i nogle minutter. Han kommer
ud igen, sætter sig ind i en rød bil og bliver kørt ud af templet. Han
skal på sygebesøg på et af sine hospitaler.
Hele seancen har varet 25 minutter og gentages morgen og aften hver
eneste dag. Desuden mødes Sai Baba dagligt med sine tilhængere i
forbindelse med lovsang og andre spirituelle programmer.
Fra erindringens morgen har guruerne og hinduismen levet i tæt symbiose.
Tusindvis af guruer med egen ashram, ideologi og tilhængerskare findes
spredt ud over Indien. Koncentration er størst omkring Rishikesh og
Haridwar i Nordindien, men de største og mest populære ashrams findes i
de sydindiske stater Andra Pradesh, Tamil Nadu, Karnataka og Kerala.
Mange guruer har titusindvis af tilhængere også udenfor Indien, og
adskillige har endda valgt at slå sig ned i Vesten. Men den største af
dem alle er Sai Baba, hvis popularitet er vokset eksplosivt gennem det
seneste kvarte århundrede.
Det kan være forkert at hægte etiketten »guru« på Sai Baba. Hans synlige
udtryksform er hinduismen, og han opfatter sig selv som reinkarnationen
af guruen Shirdhi Sai Baba, der døde i 1918. Men hverken Sai Baba eller
hans tilhængere accepterer betegnelsen.
I deres univers er Sai Baba en levendegørelse af det guddommelige. Han
betragtes som en avartar - en nutidig Messias.
»Du er Gud, jeg er Gud. Den eneste forskel er, at jeg er bevidst om min
guddommelighed - du er endnu ikke bevidst om din,« er en af Sai Babas
ofte citerede definitioner på sin identitet.
Antallet af tilhængere er blevet anslået til op imod 50 millioner sjæle,
og der eksisterer Sai Baba-samfund i mere end 130 lande.
Satya Sri Sai Baba blev født som Satyanarayana Raju den 23. november
1926. Den 13. maj 1940 kaldte han sig for første gang for Sai Baba, og
fem måneder senere kom han en dag hjem fra skole og meddelte, at nu smed
han bøgerne og hengav sig til sit kald.
Grundlagt i 50erne
I løbet af 1950erne grundlagde han og udbyggede sin ashram i fødebyen
Puttaparthi i delstaten Andhra Pradesh, ca. 160 kilometer nord for
Bangalore.
Siden har eventyret foldet sig ud omkring ham. Ashramen er i dag en
levende organisme. Et minisamfund med boliger, sovesale, kantine og
posthus centreret omkring templet Prasanthi Mandir. Her kan tilhængerne
bo uhyre billigt en måned ad gangen. Men mange vælger at bo kortere
eller længere tid udenfor ashramen, hvor der indenfor det seneste årti
et skudt talrige hoteller, herberger, lejligheder, restauranter og
butikker op.
En dynamisk landsby
Puttaparthi kunne have været en ludfattig, indisk landsby, som de er
flest, men er i dag et rigt og dynamisk samfund takket være Sai Baba. De
generøse donationer fra ofte stenrige tilhængere flyder i en lind strøm
direkte fra organisationen Sri Sathya Sai Trust ud i det omkringliggende
samfund som skoler, hospitaler og vandforsyningsprojekter.
Sai Babas topmoderne hospital uden sin lige i Indien er et af verdens
førende indenfor bypass-operationer. Læger og sygeplejesker står i kø
for at arbejde gratis. Indenfor bygrænsen drives et moderne universitet
og adskillige skoler. Byens vandforsyning er unikke i forhold til resten
af landet. Principielt er vandet i hanerne klinisk rent.
Og alt fra skoler til hospitaler er gratis.
Lufthavn for VIP'erne
En moderne landingsbane skærer sig gennem det øde landskab udenfor
landsbyen. Organisationen har anlagt en lufthavn, så de rige og mægtige
tilhængere har hurtig og bekvem adgang til Sai Baba. VIP-rækken er lang.
Forretningsfolk og industrifyrster fra vest til øst blandet med
politikere, filmstjerner og intellektuelle.
Det fortæller en hel del om Sai Babas dybtliggende indflydelse på hele
det indiske samfund, at tilhængerskaren for eksempel omfatter to af
1990ernes indiske ministerpræsidenter, Narasimho Rao og Dewe Gowda.
Sai Baba er stadig et overvejende indisk fænomen, og han har kun en
enkelt gang været udenfor landets grænser. Men menigheden vokser hastigt
udenfor Indiens grænser - ikke kun i Vesteuropa og USA, men også i det
øvrige Asien, Afrika og Sydamerika.
Den ny Messias
Alle accepterer de Sai Baba som den nye tids Messias og de daglige
mirakler som en selvfølgelig udtryksform for hans kontakt med universets
skabende kraft.
Når alt er sagt og skrevet står tilbage spørgsmålet, om Sai Baba er den
guddommelige skikkelse som hans tilbedere mener - eller den dygtige
taskenspiller, som andre påstår. Men spørgsmålet er irrelevant.
Sai Baba eksisterer. Man kan vælge at tro eller lade være.
Millioner af mennesker af over hele Jorden har valgt at tro.
Af JAN LUND og JACOB EHRBAHN (foto)
Online kilde: http://www.jp.dk
|
|
|